Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog | RetailDetail

Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.


Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 


Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.


België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.


Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 


Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.


België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.