Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.


Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 


Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.


België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.


Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 


Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.


België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Back to top