Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

Zelfstandige supermarkten bibberen voor prijzenoorlog

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.


Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 


Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.


België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Albert Heijn wordt door Buurtsuper.be, de beroepsorganisatie van zelfstandige supermarktuitbaters aangesloten bij UNIZO, op gemengde gevoelens onthaald. Enerzijds vindt de organisatie het positief dat franchisers meer keuzemogelijkheden krijgen, anderzijds zijn de buurtsupermarkten erg bang voor een nakende prijzenoorlog. Nu de grote supermarktketens hun zwaarden al hebben getrokken, zien de ondernemers het duizelen.


Niemand gediend met een prijzenoorlog

Colruyt heeft gisteren reeds dreigende taal gesproken, door aan te geven dat het enseigne zijn claim op de laatste prijs niet zal afgeven, kost wat kost. Volgens de Halse distributiegroep is het zelfs denkbaar dat de Belgische spelers onder de productieprijzen zullen verkopen, al is dit een normale marktsituatie in België niet toegestaan. Als Albert Heijn de distributeurs uitlokt, gaan alle handschoenen echter zonder pardon uit.


Natuurlijk zou een prijzenoorlog voor de zelfstandige supermarktuitbaters uitermate nefaste gevolgen kunnen hebben. De rentabiliteit van de buurtsupers staat namelijk reeds geruime tijd onder druk, zoals ontevreden AD Delhaize-franchisenemers recent uitten. Een nieuwe prijzenslag zou de al lage rendabiliteit van de zelfstandige supermarktuitbaters nog meer onder druk zetten.  Gedurende 2010 daalde het gemiddelde bedrijfsresultaat van iets meer dan 2% tot 1,7%. 


Ook de consument zou volgens Buurtsuper.be niet gebaat zijn bij een prijzenoorlog. “Geringere rendabiliteit in een sector betekent minder investeren, systematische kostenbesparingen ten nadele van de kwaliteit en de service en de noodzaak met minder personeel te werken. Een prijzenoorlog zoals Albert Heijn in Nederland uitlokte, geeft aanleiding tot het sluiten van vele supermarktdeuren en een verschraling van het aanbod”, aldus directeur Luc Ardies.


Wel meer keuzemogelijkheid

Buurtsuper.be is daarentegen wel opgetogen met de vergrote keuzemogelijkheden voor franchisenemers. De komst van Albert Heijn als extra grote commerciële groepering in België, naast de gekende franchiseformules zoals Delhaize, Carrefour en Spar, vindt de organisatie een goede zaak.


België telt op dit moment ruim 1.000 soortgelijke zelfstandige en meestal gefranchiseerde supermarkten. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen kwamen er vorig jaar 22 winkels bij. Ook hun marktaandeel steeg in 2010 met 0,2 punt, goed voor een marktaandeel van 26,6%.

 

 

Meer: AD Delhaizes verzamelen zich

          Hoezo, geen prijzenoorlog?

Tags: