Google volgt u tot in de fysieke winkel

Google volgt u tot in de fysieke winkel

Google is in de Verenigde Staten een pilootproject gestart om online klanten te volgen naar fysieke winkels. Het bedrijf wil uittesten of het kan meten of een klik op een AdWords-advertentie al dan niet tot een aankoop in een fysieke winkel leidt.

In-Store Attribution Transaction Reporting

Het pilootproject draait rond AdWords, de advertenties die verschijnen naast de zoekresultaten in de Google-zoekmotor. Wanneer een consument op een dergelijke advertentie klikt, sluist Google de bezoeker door naar de webshop. Google kan momenteel echter enkel volgen of de consument het product online koopt, maar hoopt dat te veranderen met het In-Store Attribution Transaction Reporting-project.

 

Nu on- en offline almaar meer in elkaar overlopen (multichannel), is er Google veel aan gelegen om ook te weten te komen of de consument na het zien van een online advertentie het product in een fysieke vestiging koopt. Google werkt hiervoor samen met databedrijven als Acxiom en Epsilon, die eerder al soortgelijke tests deden voor Yahoo, Microsoft, AOL en Facebook, aldus de Wall Street Journal.

 

Last van verschuivende advertentiemarkt

Dat Google zijn actieradius (en dus inkomsten) probeert uit te breiden, hoeft niet te verbazen: meer en meer Google-gebruikers stappen over van desktops en tablets naar smartphones. Dat heeft twee gevolgen voor het verdienmodel van Google: de advertentietarieven op smartphones liggen gevoelig lager en de concurrentie is er ook veel groter (denk maar aan Facebook).

 

Dat verklaart ook deels de tegenvallende kwartaalresultaten die het Californische bedrijf gisteren publiceerde: de zoekgigant was er dan het voorbije kwartaal wel in geslaagd zijn advertentievolume met 26% op te voeren (er wordt dus een kwart vaker geklikt op AdWords-reclame dan een jaar geleden), maar de gemiddelde prijs van een advertentie ligt intussen al 9% lager dan een jaar geleden. Die 'prijserosie' is volgens specialisten volledig toe te schrijven aan de opkomst van de smartphones.

 

De kwartaalomzet klokte trouwens af op 15,42 miljard dollar (ruim 11 miljard euro), 19% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 3,45 miljard dollar (of net geen 2,5 miljard euro), tegen 3,35 miljard dollar een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top