Google volgt u tot in de fysieke winkel

Google volgt u tot in de fysieke winkel

Google is in de Verenigde Staten een pilootproject gestart om online klanten te volgen naar fysieke winkels. Het bedrijf wil uittesten of het kan meten of een klik op een AdWords-advertentie al dan niet tot een aankoop in een fysieke winkel leidt.

In-Store Attribution Transaction Reporting

Het pilootproject draait rond AdWords, de advertenties die verschijnen naast de zoekresultaten in de Google-zoekmotor. Wanneer een consument op een dergelijke advertentie klikt, sluist Google de bezoeker door naar de webshop. Google kan momenteel echter enkel volgen of de consument het product online koopt, maar hoopt dat te veranderen met het In-Store Attribution Transaction Reporting-project.

 

Nu on- en offline almaar meer in elkaar overlopen (multichannel), is er Google veel aan gelegen om ook te weten te komen of de consument na het zien van een online advertentie het product in een fysieke vestiging koopt. Google werkt hiervoor samen met databedrijven als Acxiom en Epsilon, die eerder al soortgelijke tests deden voor Yahoo, Microsoft, AOL en Facebook, aldus de Wall Street Journal.

 

Last van verschuivende advertentiemarkt

Dat Google zijn actieradius (en dus inkomsten) probeert uit te breiden, hoeft niet te verbazen: meer en meer Google-gebruikers stappen over van desktops en tablets naar smartphones. Dat heeft twee gevolgen voor het verdienmodel van Google: de advertentietarieven op smartphones liggen gevoelig lager en de concurrentie is er ook veel groter (denk maar aan Facebook).

 

Dat verklaart ook deels de tegenvallende kwartaalresultaten die het Californische bedrijf gisteren publiceerde: de zoekgigant was er dan het voorbije kwartaal wel in geslaagd zijn advertentievolume met 26% op te voeren (er wordt dus een kwart vaker geklikt op AdWords-reclame dan een jaar geleden), maar de gemiddelde prijs van een advertentie ligt intussen al 9% lager dan een jaar geleden. Die 'prijserosie' is volgens specialisten volledig toe te schrijven aan de opkomst van de smartphones.

 

De kwartaalomzet klokte trouwens af op 15,42 miljard dollar (ruim 11 miljard euro), 19% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 3,45 miljard dollar (of net geen 2,5 miljard euro), tegen 3,35 miljard dollar een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top