RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

100-jarig Gucci blijft verzwakt achter na corona

icon
Mode17 februari, 2021

Gucci bezorgt luxegroep Kering kopzorgen: de kerstverkopen waren ondermaats, zeker in vergelijking met concurrenten zoals LVMH. Zit er sleet op het merk met de grote G’s, dat net dit jaar honderd kaarsjes mag uitblazen?

 

Onder de verwachtingen

Het jaar eindigde niet in schoonheid voor Kering: de luxegroep zag de omzet tussen oktober en december met 8,2% dalen tot 4 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis ging de verkoop er met 5% op achteruit, terwijl analisten rekenden op 1% groei. Aartsrivaal LVMH tekende immers weer lichte groei op, ondanks alle coronaperikelen.

Vlaggenschip Gucci – goed voor 80% van de omzet en 60% van de winst bij Kering – blijkt de grote boosdoener te zijn. De omzet daalde er met 10,3% tot 2,3 miljard euro, fors meer dan de daling van 4% die analisten verwachtten. Nochtans verdrievoudigde de onlineverkoop in 2020 en deden andere, kleinere merken van de groep het goed. Zo verkocht Bottega Veneta over heel het jaar bijna 5% meer.

Investeerders maken zich zorgen dat het mooie liedje misschien uit is voor Gucci, ondanks alle pogingen om mee te blijven met de trends. Het merk ging pas nog een samenwerking met The North Face aan, opende een virtuele tweedehandsshop en lanceerde een volledig duurzame collectie met beroemdheden zoals Jane Fonda als gezicht. Toch lijkt LVMH momenteel het pleit te winnen.

 

Strategische shift

Topman François-Henri Pinault zegt echter alle vertrouwen te hebben dat zowel de verkoop als de winst snel zullen herstellen, en meer dan dat. 2021 zal een jaar van investeringen worden, klinkt het tegenover de Financial Times, waarbij Gucci een volgende fase in zijn strategische shift inluidt.

Het merk, dat dit jaar zijn honderdste verjaardag viert, heeft de wholesaleverkoop aan warenhuizen fors teruggeschroefd ten voordele van eigen retail en heeft ook het aantal collecties teruggebracht tot twee per jaar. Om het jubileumjaar te vieren, plant Pinault – die in “altijd aan-modus” zegt te zijn – in de komende maanden nog tijdelijke pop-upshops, nieuwe samenwerkingen en een constante stroom van (al dan niet digitale) evenementen.

Voor Pinault staat organische groei nog steeds voorop, met Gucci op de eerste plaats. Een “zeer bemoedigende” start in 2021 zou de multimiljardair sterken in de overtuiging dat het label nog “verre van matuur” is. Concrete cijfers gaf de multimiljardair daarbij weliswaar niet, noch financiële vooruitzichten voor dit jaar.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Santiago Cucci en Michaël Benabou mogen (deel van) IKKS overnemen

    De rechtbank voor economische zaken in Parijs kiest voor het bod van Santiago Cucci en Michaël Benabou om IKKS over te nemen. De beslissing maakt een einde aan maanden van onzekerheid voor het modehuis in gerechtelijke reorganisatie. Het winnende plan behoudt 219 verkooppunten in Frankrijk en 546 banen, met focus...

  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN