13% meer omzet en 8% meer winst voor H&M

13% meer omzet en 8% meer winst voor H&M

Het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz zag in het eerste kwartaal zowel zijn omzet als zijn winst stijgen in een voor de modesector "uitdagend klimaat", al vertraagt de omzetgroei wel - vooral in thuisland Zweden en in Nederland.

Marktaandeel blijft groeien

In het eerste kwartaal (december-februari), zag H&M zijn omzet toenemen met 13% tot ruim 32 miljard Zweedse kroon (ca. 3,6 miljard euro). Ook de nettowinst, omgerekend net geen 300 miljoen euro, lag een kleine 8% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

"Het jaar is goed van start gegaan, met een stijging in de verkopen over het eerste kwartaal van 12% in lokale munt, terwijl de kledingsector nog altijd te kampen heeft met een uitdagend macro-economisch klimaat", zegt CEO Karl-Johan Persson. "We hebben bovendien marktaandeel gewonnen", aldus Persson, die echter geen concrete cijfers gaf.

 

Opvallend: in Zwitserland, Nederland en thuisland Zweden blijft de groei achter op die van de andere belangrijke markten. De 130 Nederlandse verkooppunten realiseerden bijvoorbeeld 'maar' 2% meer omzet dan in het eerste kwartaal van vorig jaar: een mager beestje in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland (+7%) en Frankrijk (+11%). Topgroei is er in Italië, waar de omzet liefst 28% groeide.

 

375 nieuwe winkels dit jaar

's Werelds op één na grootste modeconcern blijft dit jaar volop nieuwe verkooppunten openen: onder meer Melbourne, Milaan, Shanghai, München en New York (Fifth Avenue en Herald Square) krijgen een nieuwe flagshipstore. Daarnaast opent H&M in april zijn eerste winkel in Australië en na de zomer volgen ook de Filippijnen en India. In 2015 komen daar nog Peru en Zuid-Afrika bij.

 

Er beweegt echter ook wat naast hoofdketen H&M: zusje COS opende in februari zijn eerste vestiging in Zwitserland en breidt binnenkort uit naar de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Australië. & Other Stories betreedt dan weer de Belgische, Nederlandse en Amerikaanse markt.

 

Ook online blijven de Zweden aan de weg timmeren: half maart ging de H&M-webshop open in Frankrijk en later dit jaar volgen Spanje, Italië en China. COS opent nog dit jaar zijn webshop in de Verenigde Staten, terwijl & Other Stories hetzelfde doet in Australië, de VS en Ierland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top