13% meer omzet en 8% meer winst voor H&M | RetailDetail

13% meer omzet en 8% meer winst voor H&M

13% meer omzet en 8% meer winst voor H&M

Het Zweedse modeconcern Hennes & Mauritz zag in het eerste kwartaal zowel zijn omzet als zijn winst stijgen in een voor de modesector "uitdagend klimaat", al vertraagt de omzetgroei wel - vooral in thuisland Zweden en in Nederland.

Marktaandeel blijft groeien

In het eerste kwartaal (december-februari), zag H&M zijn omzet toenemen met 13% tot ruim 32 miljard Zweedse kroon (ca. 3,6 miljard euro). Ook de nettowinst, omgerekend net geen 300 miljoen euro, lag een kleine 8% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

"Het jaar is goed van start gegaan, met een stijging in de verkopen over het eerste kwartaal van 12% in lokale munt, terwijl de kledingsector nog altijd te kampen heeft met een uitdagend macro-economisch klimaat", zegt CEO Karl-Johan Persson. "We hebben bovendien marktaandeel gewonnen", aldus Persson, die echter geen concrete cijfers gaf.

 

Opvallend: in Zwitserland, Nederland en thuisland Zweden blijft de groei achter op die van de andere belangrijke markten. De 130 Nederlandse verkooppunten realiseerden bijvoorbeeld 'maar' 2% meer omzet dan in het eerste kwartaal van vorig jaar: een mager beestje in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland (+7%) en Frankrijk (+11%). Topgroei is er in Italië, waar de omzet liefst 28% groeide.

 

375 nieuwe winkels dit jaar

's Werelds op één na grootste modeconcern blijft dit jaar volop nieuwe verkooppunten openen: onder meer Melbourne, Milaan, Shanghai, München en New York (Fifth Avenue en Herald Square) krijgen een nieuwe flagshipstore. Daarnaast opent H&M in april zijn eerste winkel in Australië en na de zomer volgen ook de Filippijnen en India. In 2015 komen daar nog Peru en Zuid-Afrika bij.

 

Er beweegt echter ook wat naast hoofdketen H&M: zusje COS opende in februari zijn eerste vestiging in Zwitserland en breidt binnenkort uit naar de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Australië. & Other Stories betreedt dan weer de Belgische, Nederlandse en Amerikaanse markt.

 

Ook online blijven de Zweden aan de weg timmeren: half maart ging de H&M-webshop open in Frankrijk en later dit jaar volgen Spanje, Italië en China. COS opent nog dit jaar zijn webshop in de Verenigde Staten, terwijl & Other Stories hetzelfde doet in Australië, de VS en Ierland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.