1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk

1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk

De klanten van Veritas hebben de voorbije maanden maar liefst 1.582.579 oude knopen naar de 105 winkels van de keten teruggebracht. Die wil ze nu door kinderen in moeilijke leefomstandigheden laten gebruiken om een kunstwerk te maken. Op die manier wil Veritas zijn 120e verjaardag op een originele manier vieren.

Projecten voor kansarme kinderen

Veritas koos in elke Belgische provincie en in Brussel een project uit van een organisatie die betrokken is bij de leefwereld van kinderen die te maken hebben met ziekte of kansarmoede. Dat project wordt straks in een knoopjes-kunstwerk gegoten: zo zullen onder meer op een kinderboerderij diertjes gemaakt met knopen, krijgen diverse speelruimtes een eigen knopenversiering en worden pedagogische materialen opgeleukt met knopen.

 

Dat Veritas de knop centraal plaatste, is geen verrassing: de knop is het uithangbord van de keten, die in 1892 startte toen Jean-Baptiste Leestmans in de Lange Beeldekensstraat in Antwerpen een merceriezaak kocht en naast de eigen klanten ook leurders bevoorraadde die met mercerie en haaraccessoires van deur tot deur gingen. Het was het begin van een stelselmatige groei. In 1924 verscheen voor het eerst de naam Veritas. Vandaag telt de keten 105 winkels.

 

De voorbije maanden organiseerde Veritas al tal van acties voor zijn feestjaar. Nu volgt de afsluiting met een actie voor het goede doel. De projecten worden uitgewerkt van 8 januari tot midden februari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top