1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk | RetailDetail

1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk

1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk

De klanten van Veritas hebben de voorbije maanden maar liefst 1.582.579 oude knopen naar de 105 winkels van de keten teruggebracht. Die wil ze nu door kinderen in moeilijke leefomstandigheden laten gebruiken om een kunstwerk te maken. Op die manier wil Veritas zijn 120e verjaardag op een originele manier vieren.

Projecten voor kansarme kinderen

Veritas koos in elke Belgische provincie en in Brussel een project uit van een organisatie die betrokken is bij de leefwereld van kinderen die te maken hebben met ziekte of kansarmoede. Dat project wordt straks in een knoopjes-kunstwerk gegoten: zo zullen onder meer op een kinderboerderij diertjes gemaakt met knopen, krijgen diverse speelruimtes een eigen knopenversiering en worden pedagogische materialen opgeleukt met knopen.

 

Dat Veritas de knop centraal plaatste, is geen verrassing: de knop is het uithangbord van de keten, die in 1892 startte toen Jean-Baptiste Leestmans in de Lange Beeldekensstraat in Antwerpen een merceriezaak kocht en naast de eigen klanten ook leurders bevoorraadde die met mercerie en haaraccessoires van deur tot deur gingen. Het was het begin van een stelselmatige groei. In 1924 verscheen voor het eerst de naam Veritas. Vandaag telt de keten 105 winkels.

 

De voorbije maanden organiseerde Veritas al tal van acties voor zijn feestjaar. Nu volgt de afsluiting met een actie voor het goede doel. De projecten worden uitgewerkt van 8 januari tot midden februari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.