1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk | RetailDetail

1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk

1,6 miljoen knoopjes worden kunstwerk

De klanten van Veritas hebben de voorbije maanden maar liefst 1.582.579 oude knopen naar de 105 winkels van de keten teruggebracht. Die wil ze nu door kinderen in moeilijke leefomstandigheden laten gebruiken om een kunstwerk te maken. Op die manier wil Veritas zijn 120e verjaardag op een originele manier vieren.

Projecten voor kansarme kinderen

Veritas koos in elke Belgische provincie en in Brussel een project uit van een organisatie die betrokken is bij de leefwereld van kinderen die te maken hebben met ziekte of kansarmoede. Dat project wordt straks in een knoopjes-kunstwerk gegoten: zo zullen onder meer op een kinderboerderij diertjes gemaakt met knopen, krijgen diverse speelruimtes een eigen knopenversiering en worden pedagogische materialen opgeleukt met knopen.

 

Dat Veritas de knop centraal plaatste, is geen verrassing: de knop is het uithangbord van de keten, die in 1892 startte toen Jean-Baptiste Leestmans in de Lange Beeldekensstraat in Antwerpen een merceriezaak kocht en naast de eigen klanten ook leurders bevoorraadde die met mercerie en haaraccessoires van deur tot deur gingen. Het was het begin van een stelselmatige groei. In 1924 verscheen voor het eerst de naam Veritas. Vandaag telt de keten 105 winkels.

 

De voorbije maanden organiseerde Veritas al tal van acties voor zijn feestjaar. Nu volgt de afsluiting met een actie voor het goede doel. De projecten worden uitgewerkt van 8 januari tot midden februari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.