800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's

800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's

Jeansfabrikant Levi Strauss gaat de komende 12 tot 18 maanden wereldwijd 800 banen schrappen, 5% van zijn totale personeelsbestand. De ingreep is een "gevolg van de teruglopende verkoop van jeansbroeken en de afkalvende winst".

Tot 200 miljoen dollar besparen

De befaamde producent van jeansbroeken, 160 jaar geleden opgericht in San Fransisco, kondigt een groot kostenbesparingsplan aan: Levi Strauss wil het komende anderhalf jaar 175 tot 200 miljoen dollar besparen, omgerekend 125 tot 145 miljoen euro.

 

Vooral managers en kantoormedewerkers betalen het gelag: bij hen sneuvelt liefst één job op de vijf (20%). De werknemers in de winkels - Levi Strauss heeft wereldwijd 2.800 verkooppunten - en in de fabrieken zouden de dans ontspringen. Voor Levi's werken 16.000 mensen in 110 landen. 

 

Teruglopende verkoop

Alle vestigingen in Amerika, Azië en Europa – regio's waar de verkoop van jeansbroeken sterk terugloopt, aldus Levi's – worden geraakt. Meer details zijn nog niet beschikbaar; het personeel wordt eerstdaags ingelicht.

 

De Amerikaanse jeansreus zag zijn omzetgroei in 2013 teruglopen tot amper 2%. De nettowinst bedroeg 229 miljoen dollar of 165 miljoen euro, maar vorige maand liet Levi Strauss nog weten dat de winst in het vierde kwartaal met 68% gedaald was door de zwakke verkoop in Europa en de grotere concurrentie, die flink druk zet op de winkelprijzen en de winstmarges.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Lichte omzetgroei voor Marie Jo & Co

11/01/2018

De Oost-Vlaamse lingerieproducent Van de Velde heeft in 2017 een lichte omzetgroei geboekt tot 208,7 miljoen euro. De retailtak scoorde daarbij een stuk beter deed dan de groothandelsactiviteiten.

Back to top