800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's

800 banen op de tocht bij jeansmerk Levi's

Jeansfabrikant Levi Strauss gaat de komende 12 tot 18 maanden wereldwijd 800 banen schrappen, 5% van zijn totale personeelsbestand. De ingreep is een "gevolg van de teruglopende verkoop van jeansbroeken en de afkalvende winst".

Tot 200 miljoen dollar besparen

De befaamde producent van jeansbroeken, 160 jaar geleden opgericht in San Fransisco, kondigt een groot kostenbesparingsplan aan: Levi Strauss wil het komende anderhalf jaar 175 tot 200 miljoen dollar besparen, omgerekend 125 tot 145 miljoen euro.

 

Vooral managers en kantoormedewerkers betalen het gelag: bij hen sneuvelt liefst één job op de vijf (20%). De werknemers in de winkels - Levi Strauss heeft wereldwijd 2.800 verkooppunten - en in de fabrieken zouden de dans ontspringen. Voor Levi's werken 16.000 mensen in 110 landen. 

 

Teruglopende verkoop

Alle vestigingen in Amerika, Azië en Europa – regio's waar de verkoop van jeansbroeken sterk terugloopt, aldus Levi's – worden geraakt. Meer details zijn nog niet beschikbaar; het personeel wordt eerstdaags ingelicht.

 

De Amerikaanse jeansreus zag zijn omzetgroei in 2013 teruglopen tot amper 2%. De nettowinst bedroeg 229 miljoen dollar of 165 miljoen euro, maar vorige maand liet Levi Strauss nog weten dat de winst in het vierde kwartaal met 68% gedaald was door de zwakke verkoop in Europa en de grotere concurrentie, die flink druk zet op de winkelprijzen en de winstmarges.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top