RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Abercrombie & Fitch breidt uit in Europa, maar slankt af in VS.

icon
Mode22 februari, 2011

Zoals bekend opent de befaamde Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch volgende maand een flagship store in Brussel. Onlangs maakte de keten echter bekend dat er binnenkort nog een paar Europese steden zullen worden aangedaan: ook Düsseldorf, Madrid, Parijs en Dublin stappen in onze voetsporen. Die plotse agressieve buitenlandse expansie is ongetwijfeld geïnspireerd door tanende resultaten op de thuismarkt.

De Engelse hoofdstad mocht in 2007 als eerste Europese stad de Amerikaanse hype-keten ontvangen. Daarna volgden voorlopig enkel Milaan en Kopenhagen. Nu schakelt Abercrombie & Fitch internationaal opeens een flinke versnelling hoger.

Positieve jaarresultaten internationaal, veel minder in het thuisland.

A&F maakte de plannen bekend bij de presentatie van de laatste kwartaalresultaten, die trouwens uitstekend waren. De internationale omzet steeg internationaal met 61% naar 170 miljoen euro, wat de keten blijkbaar inspireerde om grote uitbreidingen aan te kondigen. Samen met de hoger genoemde Europese openingen zouden er in totaal maar liefst een kleine veertig nieuwe filialen opengaan, tot in Singapore toe. Met Zagreb (vermoedelijk in 2012) werd bovendien de allereerste Oost-Europese flagship store aangekondigd.

Abercrombie & Fitch haalt tot nu toe amper een vijfde van zijn omzet in het buitenland, maar dat mag volgens de directie duidelijk veranderen. Ook in de VS steeg de omzet (met 16%, naar 680 miljoen euro), hoewel daar een vijftigtal winkels de deuren zouden moeten sluiten. Daarmee wordt de trend van 2010 verder gezet, want ook toen gingen 64 vestigingen dicht. Momenteel zijn er nog 1069 A&F-stores in de Verenigde staten en 52 daarbuiten.

Hype en controverse.

Abercrombie & Fitch, dat in 1892 gesticht werd als merk voor de hogere klasse, onderging eind vorige eeuw een grondige restyling en is nu gericht op rijke(re) jongeren die meesurfen op de hype die de brand omringt. Door de winkels in te richten als discotheek, luide muziek te spelen en sexy danseressen te laten paraderen heeft de keten het uitgaansleven en de shoppingwereld gecombineerd.

Niet dat dat volledig rimpelloos verloopt: de zogenaamde “look policy” schrijft voor dat nagenoeg enkel knappe blanke, en schaars geklede, jongeren in de winkels mogen werken en regelmatig spannen benadeelden processen in tegen de keten. Desondanks, of de oude Benetton-leuze indachtig: dankzij, deze controversiële “look policy” kan Abercrombie & Fitch echter rekenen op de steun van steeds meer shoppende jongeren.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN