Adidas laat wantoestanden aanklagen via sms

Adidas laat wantoestanden aanklagen via sms

De Duitse sportkledingfabrikant Adidas gaat werknemers van zes fabrieken de mogelijkheid bieden om sociale wanpraktijken via sms aan te klagen. In de testfase waren er vooral klachten over reorganisaties, werktijden en verzekeringen.

 Proefproject in Indonesië

Adidas startte het systeem in de tweede helft van 2012 op voor werknemers in een fabriek voor sportschoenen in Indonesië. Daar konden werknemers een sms sturen naar Adidas indien ze vonden dat hun rechten werden geschonden.

 

Door die manier wordt het bedrijf er snel van op de hoogte gebracht indien er iets aan de hand is. Het signaleert problemen nog vooraleer die een groot deel van het personeel en de publieke opinie beroeren. Het project werd geïnspireerd door de Internationale Arbeidsorganisatie en speelt in op het feit dat de grote meerderheid van de fabrieksarbeiders een mobiel telefoontoestel hebben en ook actieve sms-gebruikers zijn.

 

Tijdens de eerste maanden werden de sms-berichten gebruikt om vragen te stellen over reorganisaties, werktijden en verzekeringen, maar ook om suggesties te doen aan het management. Wegens het succes gaat Adidas het project nu uitbreiden naar vier andere fabrieken in Indonesië en een in Vietnam.

Tags: