Adidas overschrijdt 1 miljard euro winst | RetailDetail

Adidas overschrijdt kaap van 1 miljard euro aan winst

Adidas overschrijdt kaap van 1 miljard euro aan winst

Adidas boekte vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan een nettowinst uit zijn dagelijkse operaties van meer dan 1 miljard euro. 2016 was dan ook een uitzonderlijk jaar voor de verkoper van sportkleding. Bovendien wordt 2017 nog beter.

 

Omzet stijgt tot 19 miljard euro

De Olympische Spelen in Rio de Janeiro en het EK Voetbal in Frankrijk zorgden er mee voor dat Adidas zijn omzet vorig jaar met 14% kon optrekken tot 19,291 miljard euro. Vooral het eigen Adidas-merk deed het goed. Worden de wisselkoersschommelingen buiten beschouwing gelaten, dan stegen de verkopen ervan met liefst 22%. Bij dochtermerk Reebok bedroeg de toename van het verkoopcijfer 6%.


Geografisch werden de grootste omzetstijgingen geraliseerd in Noord-Amerika (+29%), China (+25%), Latijns-Amerika (+22%) en West-Europa (+12%).

 

Adidas kon de hogere verkoopcijfers combineren met hogere marges. Door een betere mix van de verkopen en een goede prijszetting stegen die van 47,2% in 2015 naar 48,8% in het vierde kwartaal van 2016. Over heel 2016 bedroeg het gemiddelde 48,6%.

 

Verdere stijging in 2017

Voor 2017 gaat Adidas uit van een verdere stijging van de omzet met 11% à 13%, indien geen rekening gehouden moet worden met wisselkoersschommelingen. Ook verwacht het een verdere stijging van de brutomarge met 0,5% naar 49,1%, wat het management ertoe aanzet om voor een nettowinst tussen 1,200 en 1,225 miljard euro te gaan.

 

In 2016 bleef de wijzer staan op 1,019 miljard euro, de eerste keer dat de kaap van 1 miljard euro werd overschreden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.