RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Al 31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh

icon
Mode16 mei, 2013

31 ketens tekenen afdwingbaar charter

Overkoepelende vakbondsorganisatie IndustriALL Global Union had de modesector deze week voor een ultimatum gesteld: kledingretailers kregen tot woensdagavond middernacht om zich akkoord te verklaren met hun charter om de veiligheid in Bengaalse textielfabrieken te verbeteren.

 

Alles samen hadden bij het verstrijken 31 kledingketens het juridisch afdwingbaar “Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh” ondertekend. Dat akkoord laat onafhankelijke controles van de fabrieken, toegang door de vakbonden en de oprichting van veiligheidscomités toe en garandeert het recht van de werknemers om in bepaalde omstandigheden werk te weigeren. Daarnaast verklaren de merken zich ook bereid om te betalen voor de renovaties van de fabrieken van onderaannemers.

 

Dat eerder deze week de twee grootste textielgroepen van de wereld het akkoord ondertekenden, heeft alvast voor een fameuze versnelling gezorgd. Sindsdien kwamen er flink wat ketens bij, waaronder PVH (Tommy Hilfiger en Calvin Klein), Tesco, Marks & Spencer, Primark, El Corte Inglés, JBC, Mango, Carrefour, Aldi, Benetton, WE Group, Esprit, Lidl en Abercrombie & Fitch.

 

JBC kon niet wachten

“Dat zoveel merken een wettelijk bindende overeenkomst ondertekenen die de arbeiders centraal plaatst is historisch”, zegt Ben Vanpeperstraete van de Schone Kleren Campagne. “Dit akkoord belooft fundamentele veranderingen in de Bengaalse kledingindustrie. Het is alleen jammer dat Amerikaanse merken de Europese merken niet volgen“, waarmee hij wijst naar onder andere Gap en Walmart.

 

“Wij hebben met de Schone Kleren Campagne eerst de grote ketens benaderd die minstens op Europees niveau spelen. Omdat het akkoord de nodige schaal nodig heeft, was het belangrijk dat eerst zij tekenden, alvorens we naar kleinere spelers konden stappen”, gaat Vanpeperstraete voort.

 

Juist daarom valt een naam als die van het Belgische JBC des te meer op: “JBC wou inderdaad niet wachten en heeft ons zelf benaderd om dit akkoord te tekenen. We beginnen nu met de implementatie, maar het is niet te laat voor andere kledingketens om mee te doen.”

 

Werk nog lang niet af

Het enthousiasme over het akkoord wordt echter overschaduwd door de ervaring dat afgesproken overeenkomsten niet altijd worden nageleefd. Zo wachten slachtoffers van de fabrieksbrand in Tazreen (november 2012) nog altijd op de beloofde compensatie.

 

Ook de onderhandelingen met Primark over een compensatieregeling (bij de Rana Plaza-ramp) zitten in het slop: “Ik ben ontgoocheld en kwaad tegelijkertijd”, zegt Amirul Haque Amin, voorzitter van de National Garment Workers Federation. “Op 27 en 28 april zaten we rond de tafel en ze beloofden enkele dagen later met een concreet voorstel te komen. Sindsdien hebben we niets meer van hen gehoord.”

 

Overigens blijft het probleem geenszins beperkt tot Bangladesh, zo stellen de ngo’s. Ook in landen als Pakistan, Indonesië, Cambodja en Birma werken nog altijd mensen in onveilige omstandigheden.

 

Dat werd nog maar eens pijnlijk duidelijk, toen gisteren in Cambodja het dak van een schoenenfabriek instortte. Onder de 100 aanwezigen vielen drie doden en minstens zes gewonden. Volgens de eerste informatie worden er in de fabriek schoenen gemaakt voor de Japanse fabrikant van sportschoenen ASICS. In Cambodja zijn textiel- en schoenfabrieken de grootste werkgevers, goed voor zo’n 650.000 jobs. De sector bracht vorig jaar 3,7 miljard euro op.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN