Al 31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh | RetailDetail

Al 31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh

Al 31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh

Meer dan 30 kledingketens hebben het SchoneKleren-charter voor Bangladesh ondertekend, waaronder één Belgische: JBC. Een nieuwe ramp in Cambodja maakt intussen pijnlijk duidelijk hoe veel werk er nog aan de winkel is...

31 ketens tekenen afdwingbaar charter

Overkoepelende vakbondsorganisatie IndustriALL Global Union had de modesector deze week voor een ultimatum gesteld: kledingretailers kregen tot woensdagavond middernacht om zich akkoord te verklaren met hun charter om de veiligheid in Bengaalse textielfabrieken te verbeteren.

 

Alles samen hadden bij het verstrijken 31 kledingketens het juridisch afdwingbaar "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh" ondertekend. Dat akkoord laat onafhankelijke controles van de fabrieken, toegang door de vakbonden en de oprichting van veiligheidscomités toe en garandeert het recht van de werknemers om in bepaalde omstandigheden werk te weigeren. Daarnaast verklaren de merken zich ook bereid om te betalen voor de renovaties van de fabrieken van onderaannemers.

 

Dat eerder deze week de twee grootste textielgroepen van de wereld het akkoord ondertekenden, heeft alvast voor een fameuze versnelling gezorgd. Sindsdien kwamen er flink wat ketens bij, waaronder PVH (Tommy Hilfiger en Calvin Klein), Tesco, Marks & Spencer, Primark, El Corte Inglés, JBC, Mango, Carrefour, Aldi, Benetton, WE Group, Esprit, Lidl en Abercrombie & Fitch.

 

JBC kon niet wachten

"Dat zoveel merken een wettelijk bindende overeenkomst ondertekenen die de arbeiders centraal plaatst is historisch", zegt Ben Vanpeperstraete van de Schone Kleren Campagne. "Dit akkoord belooft fundamentele veranderingen in de Bengaalse kledingindustrie. Het is alleen jammer dat Amerikaanse merken de Europese merken niet volgen", waarmee hij wijst naar onder andere Gap en Walmart.

 

"Wij hebben met de Schone Kleren Campagne eerst de grote ketens benaderd die minstens op Europees niveau spelen. Omdat het akkoord de nodige schaal nodig heeft, was het belangrijk dat eerst zij tekenden, alvorens we naar kleinere spelers konden stappen", gaat Vanpeperstraete voort.

 

Juist daarom valt een naam als die van het Belgische JBC des te meer op: "JBC wou inderdaad niet wachten en heeft ons zelf benaderd om dit akkoord te tekenen. We beginnen nu met de implementatie, maar het is niet te laat voor andere kledingketens om mee te doen."

 

Werk nog lang niet af

Het enthousiasme over het akkoord wordt echter overschaduwd door de ervaring dat afgesproken overeenkomsten niet altijd worden nageleefd. Zo wachten slachtoffers van de fabrieksbrand in Tazreen (november 2012) nog altijd op de beloofde compensatie.

 

Ook de onderhandelingen met Primark over een compensatieregeling (bij de Rana Plaza-rampzitten in het slop: "Ik ben ontgoocheld en kwaad tegelijkertijd", zegt Amirul Haque Amin, voorzitter van de National Garment Workers Federation. "Op 27 en 28 april zaten we rond de tafel en ze beloofden enkele dagen later met een concreet voorstel te komen. Sindsdien hebben we niets meer van hen gehoord."

 

Overigens blijft het probleem geenszins beperkt tot Bangladesh, zo stellen de ngo's. Ook in landen als Pakistan, Indonesië, Cambodja en Birma werken nog altijd mensen in onveilige omstandigheden.

 

Dat werd nog maar eens pijnlijk duidelijk, toen gisteren in Cambodja het dak van een schoenenfabriek instortte. Onder de 100 aanwezigen vielen drie doden en minstens zes gewonden. Volgens de eerste informatie worden er in de fabriek schoenen gemaakt voor de Japanse fabrikant van sportschoenen ASICS. In Cambodja zijn textiel- en schoenfabrieken de grootste werkgevers, goed voor zo'n 650.000 jobs. De sector bracht vorig jaar 3,7 miljard euro op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Back to top