RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ann Claes: "Duurzaamheid is geen hype meer binnen mode"

icon
Mode27 december, 2019

Ook in en rond de kledingindustrie klinkt de roep om meer duurzaamheid luider dan ooit. Ann Claes van Flanders DC ziet steeds meer technologische innovaties opduiken die de sector duurzamer kunnen maken.

 

Innovaties

Dat de mode-industrie niet al te best scoort op duurzaamheid, mag wel duidelijk zijn. De productie van kleding is erg vervuilend en bovendien worden nog steeds grote aantallen kledingstukken weggegooid of vernietigd in plaats van gerecycleerd. Toch ziet Claes lichtpuntjes: “Iedereen is eindelijk tot het besef gekomen dat duurzaamheid geen trend of hype is en dat het hoog tijd wordt dat iedereen er actief mee bezig is”, zegt ze in De Standaard.

 

“We merken dat dit idee ook is doorgedrongen tot alle lagen van de modesector, en hoewel België misschien niet de beste van de klas is inzake klimaatbeleid, krijgen we bij Flanders DC steeds meer vragen van modespelers hoe ze beter kunnen doen en zijn er heel wat Belgische techbedrijven die erop gebrand zijn samen oplossingen te vinden”, vervolgt de mode-experte.

 

Claes geeft ook enkele concrete voorbeelden van Belgische innovaties: Resortecs ontwikkelt een garen dat bij hoge temperaturen vanzelf oplost, wat de recyclage van de stoffen waaruit een kledingstuk is gemaakt sterk vereenvoudigt. Shavatar is dan weer een ‘sizingtool’ die perfecte digitale beelden tekent: dat moet er voor zorgen dat mensen de juiste maat bestellen bij het online shoppen, waardoor het aantal retourzendingen zal afnemen.

 

Rol van de consument

Volgens Claes heeft niet enkel de industrie, maar ook de consument een duidelijke verantwoordelijkheid in het hele verhaal. “De meerwaardezoeker houdt wel rekening met wat hij koopt, maar de middenmoot zit nog vast in die oude tendens waarbij ze sneller nieuwe kleding willen tegen een lage prijs. Zolang de consument niet verder wil, wordt het moeilijk voor de modesector om echt door te zetten.”

 

Ook volgend jaar zullen nieuwe technologische ontwikkelingen de sector veranderen, stelt Claes. “Als experts, bekende bedrijven, ambitieuze start-ups en moedige creatieve denkers samen de toekomst vorm zullen geven, zal duurzaam ondernemen de nieuwe standaard worden.” Duurzaamheid wordt ook steeds bespreekbaarder, en kleine inspanningen achter de schermen worden steeds meer zichtbaar, besluit ze.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN