BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moderetail kleurt de komende jaren rood

iconMode5 april, 2022

Na de coronapandemie betekenen oorlog en inflatie – alweer – slecht nieuws voor de moderetail. Het consumentenvertrouwen keldert, koopgedrag wijzigt ingrijpend: tweedehands en online groeien ten koste van gespecialiseerde modewinkels.

 

Gevoelig voor recessie

De afgelopen twintig jaar zijn gezinnen een steeds kleiner deel van hun budget aan mode gaan besteden: het aandeel van mode-uitgaven in het huishoudbudget viel in 2020 zelfs terug tot 4% en de omzet van modewinkels is ver onder het niveau van 2019 gedaald. Dat zal voorlopig niet beteren: de oorlog in Oekraïne doet het consumentenvertrouwen zienderogen wegzakken en door stijgende prijzen zien gezinnen hun besteedbaar inkomen terugvallen. Dat zal een impact hebben op het bestedingsgedrag, zegt een nieuw rapport van kredietverzekeraar Allianz Trade.

 

Mode is immers erg gevoelig voor recessie: het is één van de eerste posten waarop shoppers besparen, waardoor de mode-uitgaven in de EU in 2022 mogelijk zowat 4,85 miljard euro lager zullen uitvallen. Volgens het rapport laat de terugval zich in de eerste plaats voelen bij gespecialiseerde modezaken omdat consumentengedrag is gewijzigd. Shoppers opteren vaker voor online, voor tweedehands en voor vrijetijds- en sportkledij. Formelere kleding valt uit de gratie.

 

Dalend aantal schoenwinkels

Die veranderende consumententrends zijn niet van voorbijgaande aard, benadrukt de kredietverzekeraar: de modebestedingen per capita blijven dalen en zowat 40% van de modeverkopen vinden nu al plaats buiten het kanaal van de gespecialiseerde modewinkels. Enkel de verkoop in het hoogste luxesegment zit wél boven het niveau van 2019.

 

Daardoor kunnen modewinkels het steeds minder bolwerken, zegt Johan Geeroms van Allianz Trade. Hij verwijst naar de schoenenbranche: “Je merkt het aan de groeiende verkoop van sportschoenen en sneakers, ten koste van de traditionele leren schoenen.” Volgens de Nederlandse sectororganisatie INretail is het aantal schoenenzaken in Nederland teruggelopen tot onder de duizend winkels. In België waren er in februari 2021 waren nog 1.364 schoenenwinkels, volgens een telling van RetailSonar.

 

Risico op faillissementen

Tegelijk weegt de inflatie op de winstgevendheid van de moderetailers. De prijzen voor katoen, synthetische vezels en transport blijven hoog, wat druk zet op de brutomarges. De aankoop van goederen is immers goed voor wel 50 à 60% van de operationele kosten van modeketens. Ze zullen de productmix moeten aanpassen, dichter bij huis produceren, focussen op wat prijziger items en minder korting geven. Volgens een rondvraag van McKinsey verwacht 67% van de CEO’s uit de modebranche dat de prijzen dit jaar met meer dan 4% zullen stijgen.

 

Deze structurele veranderingen in de mode-industrie verhogen het risico op faillissementen: “Dat kunnen ook grote faillissementen zijn. Denk aan ketens. Sinds 2016 zijn er in Europa 78 faillissementen geweest waarbij moderetailers omvielen met een jaaromzet hoger dan 10 miljoen euro. Alles bij elkaar ging daarmee zo’n 14 miljard euro aan omzet verloren.” Overigens, ook de kledingfabrikanten hebben het moeilijk: zij worden geconfronteerd met fabriekssluitingen, materiaaltekorten, hoge containerprijzen en problemen in de toeleveringsketen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Na de coronapandemie betekenen oorlog en inflatie – alweer – slecht nieuws voor de moderetail. Het consumentenvertrouwen keldert, koopgedrag wijzigt ingrijpend: tweedehands en online groeien ten koste van gespecialiseerde modewinkels.   Gevoelig voor recessie De afgelopen twintig jaar zijn gezinnen een steeds kleiner deel van hun budget aan mode gaan besteden: het aandeel van mode-uitgaven in het huishoudbudget viel in 2020 zelfs terug tot 4% en de omzet van modewinkels is ver onder het niveau van 2019 gedaald. Dat zal voorlopig niet beteren: de oorlog in Oekraïne doet het consumentenvertrouwen zienderogen wegzakken en door stijgende prijzen zien gezinnen hun besteedbaar inkomen terugvallen....

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

  • iconMode29 juni, 2022
    Bol.com krijgt ‘chef mode’ en fashionblog

    Onlinewarenhuis Bol.com stelt de Nederlandse styliste Lonneke Nooteboom aan als 'chef mode'. Op een aparte pagina zal de influencer trends en tips delen, terwijl ook suggesties verschijnen bij sommige kledingstukken.

  • iconMode29 juni, 2022
    Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

    H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN