Bontsector verliest proces tegen Gaia

Bontsector verliest proces tegen Gaia

Vijf vertegenwoordigers van de bontsector, die vorig jaar naar de rechter waren gestapt tegen een affichecampagne van dierenrechtenorganisatie Gaia, hebben in eerste aanleg ongelijk gekregen van de Brusselse rechtbank. Die vindt de campagne "The Victims", met Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol, niet bedrieglijk en al evenmin eerrovend.

Gevilde nerts en bebloed 'Marcelleke'...

In oktober vorig jaar pakte Gaia uit met een opgemerkte affichecampagne tegen bont, met in de hoofdrol niemand minder dan de Brusselse Hollywoodacteur Jean-Claude Van Damme, met een gevilde nerts in de armen en een bebloed 'Marcelleke' aan.

 

De Belgische Bontfederatie, de European Fur Breeders' Association, de International Fur Federation, bontwinkel Neyman Fur & Fashion uit Oostende en nertsenfokkerij Marmanmink vonden de affichecampagne bedrieglijk, lasterlijk en eerrovend. Ze vroegen de rechter in kortgeding GAIA te veroordelen tot een dwangsom van 5.000 euro per dag dat de affiches bleven hangen (goed voor een totaal van 627.000 euro, naar verluidt), maar de kortgedingrechter verklaarde die klacht vorig jaar al onontvankelijk.

 

...niet bedrieglijk noch lasterlijk

De zaak is nu in eerste aanleg beslecht en alweer volgt de rechter de redenering van de bontsector niet. De rechtbank oordeelt integendeel dat de affichecampagne van GAIA tegen bont helemaal niet bedrieglijk, leugenachtig, beledigend, lasterlijk of eerrovend is, en evenmin aanzet tot haat of geweld. Er is dan ook helemaal geen sprake van misbruik van het recht op vrijheid van meningsuiting.

 

Gaia kan geen enkele fout worden aangewreven en dus veroordeelt de rechter de vijf partijen tot het betalen van 5.500 euro gerechtskosten aan Gaia. "De bontindustrie wilde ons monddood maken, maar dat pakt nu wel even anders uit", reageert een tevreden Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch. De bontsector zelf heeft vooralsnog niet beslist of ze al dan niet beroep aantekent tegen de beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top