Bontsector verliest proces tegen Gaia

Bontsector verliest proces tegen Gaia

Vijf vertegenwoordigers van de bontsector, die vorig jaar naar de rechter waren gestapt tegen een affichecampagne van dierenrechtenorganisatie Gaia, hebben in eerste aanleg ongelijk gekregen van de Brusselse rechtbank. Die vindt de campagne "The Victims", met Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol, niet bedrieglijk en al evenmin eerrovend.

Gevilde nerts en bebloed 'Marcelleke'...

In oktober vorig jaar pakte Gaia uit met een opgemerkte affichecampagne tegen bont, met in de hoofdrol niemand minder dan de Brusselse Hollywoodacteur Jean-Claude Van Damme, met een gevilde nerts in de armen en een bebloed 'Marcelleke' aan.

 

De Belgische Bontfederatie, de European Fur Breeders' Association, de International Fur Federation, bontwinkel Neyman Fur & Fashion uit Oostende en nertsenfokkerij Marmanmink vonden de affichecampagne bedrieglijk, lasterlijk en eerrovend. Ze vroegen de rechter in kortgeding GAIA te veroordelen tot een dwangsom van 5.000 euro per dag dat de affiches bleven hangen (goed voor een totaal van 627.000 euro, naar verluidt), maar de kortgedingrechter verklaarde die klacht vorig jaar al onontvankelijk.

 

...niet bedrieglijk noch lasterlijk

De zaak is nu in eerste aanleg beslecht en alweer volgt de rechter de redenering van de bontsector niet. De rechtbank oordeelt integendeel dat de affichecampagne van GAIA tegen bont helemaal niet bedrieglijk, leugenachtig, beledigend, lasterlijk of eerrovend is, en evenmin aanzet tot haat of geweld. Er is dan ook helemaal geen sprake van misbruik van het recht op vrijheid van meningsuiting.

 

Gaia kan geen enkele fout worden aangewreven en dus veroordeelt de rechter de vijf partijen tot het betalen van 5.500 euro gerechtskosten aan Gaia. "De bontindustrie wilde ons monddood maken, maar dat pakt nu wel even anders uit", reageert een tevreden Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch. De bontsector zelf heeft vooralsnog niet beslist of ze al dan niet beroep aantekent tegen de beslissing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top