RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bristol ziet minder China, meer duurzaam als remedie

icon
Mode4 mei, 2020

Schoenenketen Bristol beschouwt 2020 nu al als een verloren jaar, maar ook als een kans om lessen te trekken. Zo wil topvrouw Elise Vanaudenhove minder afhankelijk worden van China en meer inzetten op duurzame schoenen en kleren.

 

Al jaren in crisismodus

De crisis die het coronavirus met zich meebrengt, is voor Bristol weinig nieuws onder de zon: het bedrijf is al enkele jaren in crisismodus. In 2018 draaide de schoenendiscounter 6,4 miljoen euro verlies, wat gepaard ging met winkelsluitingen en herstructureringen. Net daarom is moederholding Euro Shoe Group misschien wel “meer coronaproof dan menig ander bedrijf”, meent Vanaudenhove.

 

“Juist doordat we de laatste paar jaar zoveel hebben meegemaakt, zijn we flexibeler geworden en passen we ons sneller aan“, klinkt het in een interview met het Algemeen Dagblad. Die flexibiliteit was vooral nodig om zich aan te passen aan de quasi ‘online only’-realiteit van de laatste paar maanden: e-commerce heeft ondertussen een omzetaandeel van 15%, zeker in België een enorme stijging.

 

Minder afhankelijk van China

Toch weet Vanaudenhove nu al dat 2020 een verloren jaar wordt. In 2021 hoopt de topvrouw op herstel, in 2022 wil Bristol eindelijk “financieel stabiel” zijn. Momenteel zit Euro Shoe Group evenwel nog middenin de storm en durft ze dan ook nog geen uitspraken te doen over mogelijke ontslagen of winkelsluitingen ten gevolge van de coronacrisis.

 

Op langere termijn streeft de groep wel naar minder grote afhankelijkheid van met name China. Op die manier hoopt Bristol bovendien duurzamer te worden: als de productie naar landen dichterbij kan verhuizen, is misschien ook een betere controle van de productie-omstandigheden en kwaliteit mogelijk.

 

Terugkeer naar eigen bodem

Aangezien consumenten volgens Vanaudenhove steeds minder kleding en schoenen kopen, moeten producten langer meegaan. Het wordt een geleidelijke overgang, want gezien het lageprijsimago van de retailer moet er een mix van duurzaam en goedkopere artikelen in de winkelrekken blijven. Het huidige aanbod is misschien echter “té goedkoop”, klinkt het. 

 

“We willen onze klanten niet veel meer laten betalen dan ze gewend zijn”, dus zet Bristol met mondjesmaat steeds meer producenten in Portugal, Italië, Turkije en Oostbloklanden in voor kleding en schoenen. “Wat vooral de doorslag geeft, is dat een terugkeer naar eigen bodem vanuit ecologisch én menselijk standpunt een positieve ontwikkeling teweegbrengt op lange termijn”, besluit de topvrouw.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN