Brusselse Marks & Spencer opent in 2015

Brusselse Marks & Spencer opent in 2015

Het was al langer bekend dat de Britse retailketen Marks & Spencer terug zou keren naar België, maar nu is ook bekendgemaakt wanneer. Over twee jaar zouden de Britten hun winkel in de Brusselse Gulden-Vlieslaan openen.

Aanwezigheid weer verankeren

Marks & Spencer stelde gisteren een nieuwe multichannelstrategie voor, waarmee de Britse retailketen zijn aanwezigheid op het Europese vasteland weer wil verankeren. Vandaag opent de keten zijn eerste Benelux-vestiging in twaalf jaar, in de Amsterdamse Kalverstraat.

 

Daar houdt de ambitie niet op, want ook vandaag opende de nieuwe M&S-webshop in Nederland. België kreeg al eerder zo'n nieuwe webwinkel, met groot succes overigens: volgens Marks & Spencer zijn de Belgen trouwens diegenen die het meest gebruik maken van het internationale leveringssysteem dat M&S op zijn website aanbiedt.

 

Samenwerking met BP-tankstations voor foodconcept

De M&S comeback gaat echter nog verder dan dit: zo brengt de Britse retailer ook het M&S Simply Food-concept naar het vasteland. Deze winkels bij een tankstation brengen een aanbod van 700 verse voedingsmiddelen zoals kant-en-klaarmaaltijden, sandwiches en basisproducten.

 

Daarvoor sloot M&S een franchiseovereenkomst af met BP, sinds 2005 ook partner in meer dan 160 M&S Simply Food winkels in Groot-Brittannië. De opening van de allereerste M&S Simply Food in Nederland is gepland voor september dit jaar in Utrecht en vijf bijkomende Nederlandse vestigingen openen nog voor het einde van het jaar. Een uitbreiding naar België wordt zeker niet onmogelijk geacht.

 

Terug van twaalf jaar weggeweest

Financiële problemen lagen in 2001 aan de basis van het vertrek van M&S. De 38 filialen op het Europese vasteland, waaronder die op de Meir en de Nieuwstraat, moesten noodgedwongen de deuren sluiten, zodat alle aandacht naar de Britse thuismarkt kon gaan.

 

Dat is nu allemaal verleden tijd: M&S heeft gewerkt aan een stevige comeback en wil zich voortaan als multichannelretailer positioneren. De opening van de eerste nieuwe winkel in Parijs in 2011 was duidelijk nog maar een voorproefje...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top