Brusselse Marks & Spencer opent in 2015

Brusselse Marks & Spencer opent in 2015

Het was al langer bekend dat de Britse retailketen Marks & Spencer terug zou keren naar België, maar nu is ook bekendgemaakt wanneer. Over twee jaar zouden de Britten hun winkel in de Brusselse Gulden-Vlieslaan openen.

Aanwezigheid weer verankeren

Marks & Spencer stelde gisteren een nieuwe multichannelstrategie voor, waarmee de Britse retailketen zijn aanwezigheid op het Europese vasteland weer wil verankeren. Vandaag opent de keten zijn eerste Benelux-vestiging in twaalf jaar, in de Amsterdamse Kalverstraat.

 

Daar houdt de ambitie niet op, want ook vandaag opende de nieuwe M&S-webshop in Nederland. België kreeg al eerder zo'n nieuwe webwinkel, met groot succes overigens: volgens Marks & Spencer zijn de Belgen trouwens diegenen die het meest gebruik maken van het internationale leveringssysteem dat M&S op zijn website aanbiedt.

 

Samenwerking met BP-tankstations voor foodconcept

De M&S comeback gaat echter nog verder dan dit: zo brengt de Britse retailer ook het M&S Simply Food-concept naar het vasteland. Deze winkels bij een tankstation brengen een aanbod van 700 verse voedingsmiddelen zoals kant-en-klaarmaaltijden, sandwiches en basisproducten.

 

Daarvoor sloot M&S een franchiseovereenkomst af met BP, sinds 2005 ook partner in meer dan 160 M&S Simply Food winkels in Groot-Brittannië. De opening van de allereerste M&S Simply Food in Nederland is gepland voor september dit jaar in Utrecht en vijf bijkomende Nederlandse vestigingen openen nog voor het einde van het jaar. Een uitbreiding naar België wordt zeker niet onmogelijk geacht.

 

Terug van twaalf jaar weggeweest

Financiële problemen lagen in 2001 aan de basis van het vertrek van M&S. De 38 filialen op het Europese vasteland, waaronder die op de Meir en de Nieuwstraat, moesten noodgedwongen de deuren sluiten, zodat alle aandacht naar de Britse thuismarkt kon gaan.

 

Dat is nu allemaal verleden tijd: M&S heeft gewerkt aan een stevige comeback en wil zich voortaan als multichannelretailer positioneren. De opening van de eerste nieuwe winkel in Parijs in 2011 was duidelijk nog maar een voorproefje...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top