RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De kledingcollecties van de toekomst, ontworpen door artificiële intelligentie

icon
Mode29 januari, 2021

Start-up Finesse haalt 4,5 miljoen dollar op voor artificieel ontworpen kleding: algoritmes maken er mode door naar jongeren te luisteren op social media. Kledingtrends zijn makkelijker te voorspellen dan de beurs, klinkt het.

 

Ontwerpen als een trader

Finesse, een start-up die belooft het giswerk en de verspilling uit de mode te halen, heeft 4,5 miljoen dollar opgehaald in ‘seed funding’. Een collectie is er nochtans nog niet: de piepjonge onderneming heeft alleen nog maar artikelen verkocht via enkele “drops”, waarbij klanten op ontwerpen mochten stemmen en die – in beperkte oplage – op voorhand konden bestellen.

Het is meteen ook de hele opzet van Finesse, die absoluut niet meer in vaste collecties van de hand van een ontwerper gelooft. De start-up wil unieke stukken creëren, puur op basis van data-analyse bij de consument. CEO Ramin Ahmari kijkt naar mode “op dezelfde manier als een econoom of hedge fund trader naar aandelen zou kijken”, aldus TechCrunch. Hij kan het weten, aangezien hij voorheen in de financiële wereld actief was.

 

Gesprekken op social media

Hoewel de aandelenmarkt volgens Ahmari veel onvoorspelbaarder is dan de mode-industrie, is Finesse naar eigen zeggen de eerste die technologische tools zoals natuurlijke taalanalyse en deep learning toepast op de sector. Er is nochtans een schat aan informatie beschikbaar, van wat influencers dragen tot dagelijkse posts op TikTok. Ahmari zegt dankzij AI trends al te kunnen voorspellen nog voor ze viraal gaan.

Eenmaal een trend gespot, zijn het ook weer algoritmes die het ontwerpproces in handen nemen – waar nodig nog bijgestaan door ‘echte’ mensen. Maar het idee dat iemand bij traditionele merken als ontwerper persoonlijk de mode kan dicteren, vindt Ahmari – die alle kleding ook genderneutraal maakt – “arrogant” en niet meer van deze tijd.

 

Sneller en zuiniger

Een ander, mogelijk nog belangrijker voordeel is dat een gespotte trend in minder dan 25 dagen kan vertaald worden in een verkoopklaar product. Finesse werkt met een zeer korte toeleveringsketen en gebruikt geen fysieke pasmodellen maar 3D-modelleringssoftware. Zo kunnen zelfs items in kleine oplage ook betaalbaar blijven: de producten die momenteel te koop zijn variëren van 8 tot 116 dollar.

Met zijn computergestuurde voorspellingen en kleine oplages wil Ramin Ahmari echter vooral het probleem van overstocks en verspilling in de modesector oplossen. Jaarlijks is de industrie namelijk goed voor zo’n 13 miljoen ton textielafval.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Santiago Cucci en Michaël Benabou mogen (deel van) IKKS overnemen

    De rechtbank voor economische zaken in Parijs kiest voor het bod van Santiago Cucci en Michaël Benabou om IKKS over te nemen. De beslissing maakt een einde aan maanden van onzekerheid voor het modehuis in gerechtelijke reorganisatie. Het winnende plan behoudt 219 verkooppunten in Frankrijk en 546 banen, met focus...

  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN