RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument ‘gekker dan ooit’ op solden…

icon
Mode25 juni, 2011

De Belg staat positief tegenover de solden, maar is toch op zijn hoede. Al wil dat nog niet zeggen dat hij zich mooi aan zijn budget houdt. Dat zijn de belangrijkste trends uit het nieuwste soldenonderzoek dat het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO heeft gepubliceerd in de aanloop van de zomerkoopjes die op 1 juli van start gaan.

…maar ‘gezond wantrouwen’ tegenover solden neemt toe

Zeven op de tien consumenten staan positief tegenover de solden. Ze vinden dat die rijmen met zaakjes doen. De consument lijkt zelfs gekker dan ooit op de solden, want in vergelijking met 2007 is het aantal mensen ‘pro’ solden ronduit verdubbeld.

 

Toch geven bijna twee op de drie Belgen (63%) aan dat men tijdens de koopjesperiode maar beter goed uit zijn doppen kijkt. Bij de 18- tot 29-jarigen is zelfs 80% daarvan overtuigd. Slechts één op de tien gelooft niet dat je als consument bedrogen kan worden tijdens de solden. Dat betekent dus dat negen consumenten op de tien een zeker wantrouwen aan de dag leggen tegenover het soldenfenomeen. In 2007 waren er dat nog maar zeven op de tien.

Helft overschrijdt soldenbudget

De verklaring voor dat toenemende wantrouwen ligt wellicht in de vaststelling dat het oorspronkelijk voorziene soldenbudget in de helft van de gevallen overschreden wordt. In 2007 gaf nauwelijks 20% toe het voorziene budget voor de solden te overschrijden. De voorbije jaren steeg dat percentage constant. Bij de koopjes in 2010 gaf zelfs al 49% van de respondenten aan zijn budget te hebben overschreden.

Portret van de ‘klassieke’ soldenbezoeker

Vooral gezinnen met kinderen (65%) doen massaal mee aan de solden, net als welstellende gezinnen en de min-50-jarigen. Consumenten die al wat ouder zijn, alleenstaand zijn en/of behoren tot de bescheiden sociale groepen, laten de solden vaker aan zich voorbijgaan.

 

De studie bevestigt dat kleding en schoenen (voor heren, dames en kinderen) tijdens de zomersolden het meest gekocht worden. Schoenen en kleren voor volwassenen gaan overigens vlotter over de toonbank tijdens de zomersolden dan tijdens de winterkoopjes.

 

De grote meerderheid van de consumenten gaat naar de solden in de winkels zelf, soms zelfs tot buiten onze landsgrenzen. Amper één op de tien zegt ook solden te kopen via het internet.

 

Het volledige onderzoek is te raadplegen via www.oivo.be.
 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN