RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Shein
  • Onderwerpen E-commerceRechtszaak
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Shein

icon
Mode5 juni, 2025
Shutterstock.com

25 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend tegen Shein wegen het gebruik van misleidende praktijken met negatieve gevolgen voor consumenten, milieu en arbeidsomstandigheden.

Donkere patronen

Onder coördinatie van de Europese consumentenkoepel BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) hebben 25 consumentenorganisaties een klacht ingediend bij de Europese Commissie en de Europese consumentenbeschermingsautoriteiten tegen Shein. De Chinese webshop gebruikt volgens hen misleidende praktijken die ervoor zorgen dat consumenten meer kopen dan ze oorspronkelijk van plan waren, met alle gevolgen van dien voor hun portemonnee, het milieu en de arbeidsomstandigheden in de sector.

Concreet gaat het over zogenaamde “dark patterns” om consumenten onbewust meer te doen kopen: denk aan berichten rond beperkte voorraden (“Nog maar X over”), tellers voor flash sales (“Nog maar 02:00:00 om van de aanbieding te profiteren”), sociale druk via getuigenissen en “confirm-shaming” (“Je komt in aanmerking voor een promotie! Weet je zeker dat je wil gaan?”). Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort technieken herhaaldelijk wordt gebruikt, zowel op de website als via de app met meldingen, zegt Testaankoop in een persbericht.

Manipulatieve technieken

“Het Ultra Fast Fashion-model van platforms zoals Shein is gebaseerd op manipulatieve technieken die aansporen tot overconsumptie. Shein is ontworpen om verslavend te werken: het platform maakt gebruik van algoritmes om consumenten zo lang mogelijk op de site te houden, en zoveel mogelijk te laten kopen”, zegt woordvoerder Laura Clays van Testaankoop.

“We verwachten een snelle reactie van de autoriteiten om een einde te maken aan deze praktijken en om een onderzoek te starten naar de hele sector, aangezien ons onderzoek heeft aangetoond dat dit soort dark patterns een groot probleem zijn in de hele fastfashionsector.”

Een jaar geleden dienden de Europese consumentenorganisaties al een klacht in tegen Temu, die andere populaire Chinese webshop, om ongeveer dezelfde redenen.

“Teleurstellend”

Directeur Corporate Communications Robin Kiely liet RetailDetail echter weten teleurgesteld te zijn in de zaak en beweerde dat de stap van de consumentenorganisaties niet in het belang is van Europese klanten. “De Europese consumenten zouden het meest gebaat zijn bij een ontmoeting tussen BEUC en ons, zodat we uitleg kunnen geven over onze activiteiten en eventuele zorgen open en transparant kunnen bespreken. Helaas hebben ze ervoor gekozen om elk van onze vele vergaderverzoeken van de afgelopen jaren af te wijzen“, zei hij, en hij noemde ”deze onwil om in gesprek te gaan uiterst teleurstellend”.

(Dit artikel is vrijdagochtend bijgewerkt om een reactie van Robin Kiely, directeur van Shein, toe te voegen)

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN