Cora moet boeten voor namaak-All Stars | RetailDetail

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Supermarktketen Cora moet sportschoenenfabrikant Converse en diens invoerder in de Benelux 83.750 euro aan schadevergoeding betalen, omdat de Louis Delhaize-dochter namaakschoenen van het Converse-merk All stars heeft verkocht.

Drie paar namaakschoenen

De uitspraak slaat op een actie die Cora in april 2010 voerde. De keten maakte toen reclame met een lot sportschoenen van Converse tegen verminderde prijs, waarop een vertegenwoordiger van distributeur Kesbo in de vestiging van Rocourt veertien paar schoenen ging kopen om ze op hun authenticiteit te kunnen controleren. Daarbij bleek dat drie paren namaak waren. Later onderging een lot dat werd gekocht bij Cora in Anderlecht eenzelfde lot.

 

Converse vroeg daarop de blokkering van de resterende stock van 8.359 paar schoenen. Daarvan werden 57 paar uitgekozen voor controle, wat tot de ontdekking van 51 namaak-exemplaren leidde. Hierop vorderde Converse de vernietiging van de stocks en een schadevergoeding voor de reeds verkochte schoenen.

 

Eis en tegeneis

Cora betwistte de beschuldiging van namaak. Volgens de advocaten van de warenhuisketen uit de groep Louis Delhaize was Converse er alleen op uit om de verkoop van zijn schoenen via een grootwarenhuis te verhinderen. Ze dienden daarop een tegeneis in van 10.000 euro plus 83.590 euro, gebaseerd op 10 euro waardevermindering per paar schoenen.

 

De rechter vond de namaak niettemin bewezen en gaf de Amerikanen deels voldoening, al hadden de Amerikanen aanvankelijk provisioneel 374.000 euro aan schadevergoeding plus intresten gevraagd. Ook de nagemaakte schoenen in de resterende stock moet worden vernietigd. Een expert zal de selectie tussen goede en slechte schoenen maken op kosten van Cora.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.