Cora moet boeten voor namaak-All Stars | RetailDetail

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Supermarktketen Cora moet sportschoenenfabrikant Converse en diens invoerder in de Benelux 83.750 euro aan schadevergoeding betalen, omdat de Louis Delhaize-dochter namaakschoenen van het Converse-merk All stars heeft verkocht.

Drie paar namaakschoenen

De uitspraak slaat op een actie die Cora in april 2010 voerde. De keten maakte toen reclame met een lot sportschoenen van Converse tegen verminderde prijs, waarop een vertegenwoordiger van distributeur Kesbo in de vestiging van Rocourt veertien paar schoenen ging kopen om ze op hun authenticiteit te kunnen controleren. Daarbij bleek dat drie paren namaak waren. Later onderging een lot dat werd gekocht bij Cora in Anderlecht eenzelfde lot.

 

Converse vroeg daarop de blokkering van de resterende stock van 8.359 paar schoenen. Daarvan werden 57 paar uitgekozen voor controle, wat tot de ontdekking van 51 namaak-exemplaren leidde. Hierop vorderde Converse de vernietiging van de stocks en een schadevergoeding voor de reeds verkochte schoenen.

 

Eis en tegeneis

Cora betwistte de beschuldiging van namaak. Volgens de advocaten van de warenhuisketen uit de groep Louis Delhaize was Converse er alleen op uit om de verkoop van zijn schoenen via een grootwarenhuis te verhinderen. Ze dienden daarop een tegeneis in van 10.000 euro plus 83.590 euro, gebaseerd op 10 euro waardevermindering per paar schoenen.

 

De rechter vond de namaak niettemin bewezen en gaf de Amerikanen deels voldoening, al hadden de Amerikanen aanvankelijk provisioneel 374.000 euro aan schadevergoeding plus intresten gevraagd. Ook de nagemaakte schoenen in de resterende stock moet worden vernietigd. Een expert zal de selectie tussen goede en slechte schoenen maken op kosten van Cora.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.