Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Supermarktketen Cora moet sportschoenenfabrikant Converse en diens invoerder in de Benelux 83.750 euro aan schadevergoeding betalen, omdat de Louis Delhaize-dochter namaakschoenen van het Converse-merk All stars heeft verkocht.

Drie paar namaakschoenen

De uitspraak slaat op een actie die Cora in april 2010 voerde. De keten maakte toen reclame met een lot sportschoenen van Converse tegen verminderde prijs, waarop een vertegenwoordiger van distributeur Kesbo in de vestiging van Rocourt veertien paar schoenen ging kopen om ze op hun authenticiteit te kunnen controleren. Daarbij bleek dat drie paren namaak waren. Later onderging een lot dat werd gekocht bij Cora in Anderlecht eenzelfde lot.

 

Converse vroeg daarop de blokkering van de resterende stock van 8.359 paar schoenen. Daarvan werden 57 paar uitgekozen voor controle, wat tot de ontdekking van 51 namaak-exemplaren leidde. Hierop vorderde Converse de vernietiging van de stocks en een schadevergoeding voor de reeds verkochte schoenen.

 

Eis en tegeneis

Cora betwistte de beschuldiging van namaak. Volgens de advocaten van de warenhuisketen uit de groep Louis Delhaize was Converse er alleen op uit om de verkoop van zijn schoenen via een grootwarenhuis te verhinderen. Ze dienden daarop een tegeneis in van 10.000 euro plus 83.590 euro, gebaseerd op 10 euro waardevermindering per paar schoenen.

 

De rechter vond de namaak niettemin bewezen en gaf de Amerikanen deels voldoening, al hadden de Amerikanen aanvankelijk provisioneel 374.000 euro aan schadevergoeding plus intresten gevraagd. Ook de nagemaakte schoenen in de resterende stock moet worden vernietigd. Een expert zal de selectie tussen goede en slechte schoenen maken op kosten van Cora.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er momenteel met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top