Cora moet boeten voor namaak-All Stars | RetailDetail

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Cora moet boeten voor namaak-All Stars

Supermarktketen Cora moet sportschoenenfabrikant Converse en diens invoerder in de Benelux 83.750 euro aan schadevergoeding betalen, omdat de Louis Delhaize-dochter namaakschoenen van het Converse-merk All stars heeft verkocht.

Drie paar namaakschoenen

De uitspraak slaat op een actie die Cora in april 2010 voerde. De keten maakte toen reclame met een lot sportschoenen van Converse tegen verminderde prijs, waarop een vertegenwoordiger van distributeur Kesbo in de vestiging van Rocourt veertien paar schoenen ging kopen om ze op hun authenticiteit te kunnen controleren. Daarbij bleek dat drie paren namaak waren. Later onderging een lot dat werd gekocht bij Cora in Anderlecht eenzelfde lot.

 

Converse vroeg daarop de blokkering van de resterende stock van 8.359 paar schoenen. Daarvan werden 57 paar uitgekozen voor controle, wat tot de ontdekking van 51 namaak-exemplaren leidde. Hierop vorderde Converse de vernietiging van de stocks en een schadevergoeding voor de reeds verkochte schoenen.

 

Eis en tegeneis

Cora betwistte de beschuldiging van namaak. Volgens de advocaten van de warenhuisketen uit de groep Louis Delhaize was Converse er alleen op uit om de verkoop van zijn schoenen via een grootwarenhuis te verhinderen. Ze dienden daarop een tegeneis in van 10.000 euro plus 83.590 euro, gebaseerd op 10 euro waardevermindering per paar schoenen.

 

De rechter vond de namaak niettemin bewezen en gaf de Amerikanen deels voldoening, al hadden de Amerikanen aanvankelijk provisioneel 374.000 euro aan schadevergoeding plus intresten gevraagd. Ook de nagemaakte schoenen in de resterende stock moet worden vernietigd. Een expert zal de selectie tussen goede en slechte schoenen maken op kosten van Cora.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top