RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Asos crasht en sleurt hele modesector mee

icon
Mode17 december, 2018

De Britse onlineretailer Asos ziet zijn beurswaarde bijna halveren na een winstwaarschuwing. November was immers een bijzonder slechte maand: niet alleen voor Asos, maar voor de hele modesector.

 

Brexit, gele hesjes en gierige jongeren

Op de Britse beurs is Asos, nochtans een internationale e-commercelieveling, op een halve dag tijd bijna een miljard euro marktwaarde kwijtgeraakt: de aandelenkoers is met meer dan 40% gekelderd. Aanleiding is de winstwaarschuwing die het Britse modeplatform heeft uitgegeven. De retailer verwacht voor het volledige boekjaar (tot augustus 2019) een omzetgroei van nog maar 15%, terwijl het eerder uitging van een groei van 20 tot zelfs 25%.

 

De verlaagde prognose komt er na wat Asos-topman Nick Beighton een “significante verslechtering” in november noemt. Vooral duurdere jassen en herensneakers verkopen slecht en de CEO voelt de gevolgen van “ongezien diepe kortingen” in de modesector. Op Black Friday gaf Asos bijvoorbeeld 20% korting op alles, maar rivalen boden nog meer.

 

Shoppers kopen ook gewoon minder, merken de Britten op: het consumentenvertrouwen op hun thuismarkt heeft rake klappen gekregen door de Brexit-onzekerheid en in Frankrijk schiet door de gele hesjes het winkelen erbij in. Als klap op de vuurpijl wordt ook het uitzonderlijk zachte herfstweer genoemd.

 

Al zijn de problemen ook structureel: de Asos-doelgroep van twintigers geeft vandaag minder uit dan tien jaar geleden, meent Beighton. “Er is meer aan de hand dan alleen de Brexit”, aldus de topman, die de omzet ook maar licht ziet verbeteren in de december. Het bedrijf neemt zich daarom voor 40 miljoen pond minder uit te geven dit jaar, wat het budget terugschroeft naar 200 miljoen pond.

 

“Slechtste november ooit”

Als het zelfs met de onlinereuzen slecht gaat, dan ziet het er voor iedereen bijzonder somber uit, luidt de redenering van analisten. Op de beurzen hebben zowat alle grote moderetailers dan ook een tik gekregen, van Zalando tot H&M, dat tegelijkertijd nochtans sterke groeicijfers presenteerde. Acht van de tien slechtst presterende beursaandelen waren retailers. 

 

“Als Asos het moeilijk vindt, dan heeft zowat elk retailaandeel een probleem. We wisten dat de winkelstraten het moeilijk had vanwege structurele verschuivingen, maar dat Asos zijn prognose terugschroeft, suggereert dat de situatie voor de sector in de aanloop naar Kerstmis nog erger is dan eerder gedacht en dat de strijd veel verder reikt dan de winkelstraat”, vat marktanalist Neil Wilson het heersende gevoel samen in The Guardian.

 

Ook de oprichter van Sports Direct, Mike Ashley, zei eerder inderdaad al dat november een ongelofelijk slechte maand is geweest voor winkelketens, mogelijk zelfs de slechtste ooit. Het voorbije kwartaal boekte Asos zelf een omzetgroei van 14%, maar de gemiddelde verkoopprijs zakte met 6%. Terwijl klanten gemiddeld 3% meer kochten, lag hun kassabon ook 3% lager – iets wat Beighton toegeeft in geen negen jaar meer te hebben gezien.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN