Derde Ambiorix-flagshipstore eerste in franchising | RetailDetail

Derde Ambiorix-flagshipstore eerste in franchising

Derde Ambiorix-flagshipstore eerste in franchising

Schoenenfabrikant Ambiorix opent begin maart in Hasselt zijn derde flagshipstore, meteen de eerste flagship onder franchisingcontract. De nieuweling komt in handen van de familie Weyens-Quetin, een schoeneninstituut in Limburg.

Nummer drie voor merk uit Tongeren

Na Brussel (in juni 2010) en Antwerpen (twee jaar later) krijgt nu ook Hasselt zijn eigen Ambiorix-flagshipstore. De werken, op basis van een ontwerp van toparchitect Vittoria Simoni, zijn volop aan de gang. De nieuwe zaak opent begin maart de deuren aan de drukbezochte Havermarkt, in een pand waar vroeger kledingwinkel Cleo zat.

 

Voor Ambiorix is de nakende opening van een derde flagshipstore naar eigen zeggen "een logische stap in de strategische uitbouw van het merk. Naast een versterkte samenwerking met de multimerkenwinkels zijn de nauwkeurig ingeplande flagshipstores de speerpunten voor een groeiende aanwezigheid en beleving van het luxemerk".

 

Ambiorix gaat al terug tot 1895, toen Louis Steyns in Verviers een schoenmakerij begon, die in 1907 verhuisde naar Tongeren. Vandaag produceert Ambiorix in Tongeren jaarlijks bijna 100.000 paar schoenen. Het bedrijf is sinds 2007 in handen van de familiale groep Vavedin.

 

Door de wol geverfde partner

De Hasseltse nieuweling is voor Ambiorix een primeur: het wordt het allereerste vlaggenschip onder franchise. Het Tongerse merk ging hiervoor scheep met de familie Weyens-Quetin, al drie generaties actief in de schoenen- en lederbranche.

 

Schoenhandel Quetin bestaat al meer dan zestig jaar. Zaakvoerders Chris Quetin en Jacques Weyens baten samen met zoon Tom Weyens in de Hasseltse binnenstad drie schoenenwinkels (Quetin, Altra Scarpa en Ultima) en de Delvaux-lederwarenboetiek uit. De Ambiorix-winkel wordt meteen hun vijfde zaak in de Limburgse hoofdstad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top