Desigual ziet omzet bijna een vijfde groeien

Desigual ziet omzet bijna een vijfde groeien

Het Spaanse modeconcern Desigual heeft een sterk 2013 achter de rug: de omzet steeg tot 828 miljoen euro (+18%), met dank aan een enorme expansie (zowel fysiek als online) en de gedrevenheid van kersvers CEO Manel Jadraque.

Actief in 109 landen

De omzetstijging met bijna een vijfde is een gevolg van de enorme groei die de groep doormaakt: Desigual opende vorig jaar 89 nieuwe winkels en ging van start in nieuwe markten als Brazilië, Hongkong en Chili. Tegelijk versterkte het merk zijn retailaanwezigheid gevoelig in Frankrijk, Italië en ons land. 

 

Desigual is intussen actief in 109 landen wereldwijd en telde eind 2013 al 405 eigen winkels. Daarnaast is het merk ook nog te vinden in 11.000 multimerkenboetieks en 2.500 corners in warenhuizen. Ook online groeit Desigual erg snel: met nieuwe webshops erbij in Japan en Hongkong is de groep al aanwezig in twintig landen.

 

'Nieuwe' CEO...

Analisten schrijven het succes van Desigual toe aan CEO Manel Jadraque. Die liet in 1992 voor het eerst van zich spreken toen hij bij Louis Vuitton in Parijs operationeel verantwoordelijke werd. In 1999 keerde hij naar zijn vaderland terug als directeur aankoop en planning van Loewe, de Spaanse lederwarenfabrikant die LVMH drie jaar eerder had overgenomen.

 

In 2004 verliet Jadraque de LVMH-stal om bij Desigual operationeel directeur te worden. Al snel stapelde hij de verantwoordelijkheden op: productmanagement, Europese retail, expansie naar Noord-Amerika enzovoort. In de zomer van 2012 werd hij aangesteld tot algemeen directeur en sinds maart is hij officieel CEO van de Spaanse modegroep.

 

...en nieuwe investeerder

Jadraque heeft alvast grootse plannen met Desigual en zocht daartoe zelfs een extra investeerder: de Franse investeringsgroep Eurazeo, die half maart zo'n 285 miljoen euro op tafel legde voor net geen 10 procent van de aandelen in het Spaanse modemerk.

 

Dat belang waardeert Desigual op 2,56 miljard euro of liefst vier keer meer dan in 2012, zo becijferde het Spaanse zakenblad Expansión. Daarmee is Desigual meteen groter dan de 2,22 miljard euro van Mango, al komt het nog lang niet in de buurt van Inditex (67 miljard euro), H&M (54 miljard) of Primark (36 miljard euro).

 

"Eurazeo zal een ambitieuze en constructieve partner zijn die de ontwikkeling van Desigual helpt te versnellen", zei de CEO van Desigual bij de bekendmaking van de participatie. Een ontwikkeling die zowel geografisch - Europa, de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Japan - als productmatig wordt, want Desigual werkt ook volop aan accessoires, schoenen en zelfs huishoudartikelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top