Desigual ziet omzet bijna een vijfde groeien | RetailDetail

Desigual ziet omzet bijna een vijfde groeien

Desigual ziet omzet bijna een vijfde groeien

Het Spaanse modeconcern Desigual heeft een sterk 2013 achter de rug: de omzet steeg tot 828 miljoen euro (+18%), met dank aan een enorme expansie (zowel fysiek als online) en de gedrevenheid van kersvers CEO Manel Jadraque.

Actief in 109 landen

De omzetstijging met bijna een vijfde is een gevolg van de enorme groei die de groep doormaakt: Desigual opende vorig jaar 89 nieuwe winkels en ging van start in nieuwe markten als Brazilië, Hongkong en Chili. Tegelijk versterkte het merk zijn retailaanwezigheid gevoelig in Frankrijk, Italië en ons land. 

 

Desigual is intussen actief in 109 landen wereldwijd en telde eind 2013 al 405 eigen winkels. Daarnaast is het merk ook nog te vinden in 11.000 multimerkenboetieks en 2.500 corners in warenhuizen. Ook online groeit Desigual erg snel: met nieuwe webshops erbij in Japan en Hongkong is de groep al aanwezig in twintig landen.

 

'Nieuwe' CEO...

Analisten schrijven het succes van Desigual toe aan CEO Manel Jadraque. Die liet in 1992 voor het eerst van zich spreken toen hij bij Louis Vuitton in Parijs operationeel verantwoordelijke werd. In 1999 keerde hij naar zijn vaderland terug als directeur aankoop en planning van Loewe, de Spaanse lederwarenfabrikant die LVMH drie jaar eerder had overgenomen.

 

In 2004 verliet Jadraque de LVMH-stal om bij Desigual operationeel directeur te worden. Al snel stapelde hij de verantwoordelijkheden op: productmanagement, Europese retail, expansie naar Noord-Amerika enzovoort. In de zomer van 2012 werd hij aangesteld tot algemeen directeur en sinds maart is hij officieel CEO van de Spaanse modegroep.

 

...en nieuwe investeerder

Jadraque heeft alvast grootse plannen met Desigual en zocht daartoe zelfs een extra investeerder: de Franse investeringsgroep Eurazeo, die half maart zo'n 285 miljoen euro op tafel legde voor net geen 10 procent van de aandelen in het Spaanse modemerk.

 

Dat belang waardeert Desigual op 2,56 miljard euro of liefst vier keer meer dan in 2012, zo becijferde het Spaanse zakenblad Expansión. Daarmee is Desigual meteen groter dan de 2,22 miljard euro van Mango, al komt het nog lang niet in de buurt van Inditex (67 miljard euro), H&M (54 miljard) of Primark (36 miljard euro).

 

"Eurazeo zal een ambitieuze en constructieve partner zijn die de ontwikkeling van Desigual helpt te versnellen", zei de CEO van Desigual bij de bekendmaking van de participatie. Een ontwikkeling die zowel geografisch - Europa, de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Japan - als productmatig wordt, want Desigual werkt ook volop aan accessoires, schoenen en zelfs huishoudartikelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.