RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Discussie bij Delvaux: hoe exclusief moet luxe zijn?

icon
Mode20 oktober, 2020

Op het hoofdkantoor van Delvaux laait een bekend dilemma in de luxesector hoog op: mogen kortingen en platformen, of hoort exclusiviteit te primeren? De ruzie dreigt zelfs uit te monden in een reorganisatie. 

 

Omzet versus imago

Bij Delvaux, de uitvinder van de moderne handtas, staan CEO Marco Probst en voormalig voorzitter Jean-Marc Loubier diametraal tegenover elkaar in een conflict dat dreigt te escaleren. Topman Probst, vroeger ook al actief bij Hugo Boss, heeft een eerder consumentgerichte kijk en gelooft in occassionele kortingen en flashverkopen, zeker ook online. Zo kreeg het Belgische lederwarenmerk recent een volledig nieuwe webshop.

Jean-Marc Loubier, vroeger CEO en samen met Fung Brands, staatsinvesteringsfonds Temasek uit Singapore en de familie Schwennicke ook een belangrijk aandeelhouder van het luxehuis, staat dan weer voor de meer “harde lijn”. Hij gelooft in een zeer exclusief imago, met een prijspositionering op het niveau van Hermès en verkoop die zoveel mogelijk via een eigen netwerk van boetieks verloopt.

Het was eerder Loubier die voor de internationalisering van het merk zorgde, met onder invloed van de andere aandeelhouders de opening van eigen winkels in Azië, maar ook onder meer in Milaan, New York en Parijs. Het botste daarbij echter vroeger ook al met Probst: tussen 2018 en begin 2020 liet Loubier zich na een eerste conflict zelf benoemen tot CEO en werkte hij Probst buiten. 

 

Machtstrijd aan de top

Ondertussen wist de afgezette topman de tafels toch te keren en trok hij de positie van CEO weer naar zich toe. Loubier verloor daarbij ook zijn zitje als voorzitter van de raad van bestuur. Maar dat weerhoudt het duo er niet van om alweer in de clinch te gaan. De gevolgen laten zich intern weliswaar voelen: anonieme bronnen zeggen in De Tijd “een interne reorganisatie” te vrezen als het conflict niet snel wordt opgelost.

Mogelijk zijn zelfs al slachtoffers gevallen: Christina Zeller vertrok begin oktober omwille van “persoonlijke redenen” na negen jaar als artistiek directeur van het merk. De vraag is of een compromis mogelijk is, maar betrokkenen vinden alvast dat beide heren heel complementair kunnen zijn: “Probst met zijn operationele sterktes en Loubier met zijn strategische inzichten”.

In 2019 boekte Delvaux nog een recordomzet van ruim 120 miljoen euro, in mei voorspelde het luxehuis voor 2020 een omzetdaling van 20 à 30 procent omwille van de coronacrisis. Andere luxemerken lieten ondertussen weten dat de Aziatische verkoop  weer begint te groeien en sneller herstelt dan verwacht. Europa en de VS kampen echter met een tweede golf van Covid-19.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN