Drama Bangladesh zwengelt discussie werkomstandigheden weer aan | RetailDetail

Drama Bangladesh zwengelt discussie werkomstandigheden weer aan

Drama Bangladesh zwengelt discussie werkomstandigheden weer aan

De instorting van een textielfabriek in het Bengaalse Savar, waarbij al 381 mensen het leven lieten, zwengelt de discussie over de lokale werkvoorwaarden opnieuw aan. Onder meer de Britse keten Primark betrok er een deel van haar kleding.

Illegale verdiepingen kosten honderden mensenlevens

Intussen zijn al 381 lichamen geborgen en meer dan 2.500 mensen raakten gewond, terwijl het onduidelijk is hoeveel vermisten er zijn. Officieel werkten er 3.122 mensen, maar vermoed wordt dat er meer aanwezig waren. Zondagavond ontstond nog een brand toen reddingswerkers probeerden een werkneemster van onder het puin te halen.

 

Er werden ook al zeven mensen aangehouden: de eigenaar van het gebouw en diens echtgenote, de drie eigenaars van de textielfabriekjes die er waren gevestigd en twee ingenieurs. Het pand van acht verdiepingen was illegaal opgetrokken. De eigenaar werd opgepakt toen hij het land probeerde te ontvluchten.

 

Derde textielgrootmacht ter wereld

De toelevering aan de textielindustrie is goed voor 77 procent van de export van het straatarme Bangladesh. Na China en Italië heeft Bangladesh de grootste textielindustrie ter wereld. Het is een van de grootste uitvoerders van kleding naar de Verenigde Staten en Europa. Savar ligt op 45 km van de hoofdstad Dhaka. Het ligt volop in het hart van de textielindustrie van het land.

 

Het minimumloon ligt er op 29 euro per maand, al gaan heel wat bedrijven daar nog onder. Bovendien zijn de werkomstandigheden er vaak ondermaats: dodelijke slachtoffers komen geregeld voor. Vijf maanden geleden kostte een bedrijfsbrand in een voorstad van Dakha nog aan 112 mensen het leven.

 

Het Ierse Primark gaf al toe dat de ingestorte fabriek in Rana Plaza in Savar werd ingeschakeld in zijn bevoorradingsketting. Andere retailers proberen uit beeld te blijven, al werden ook van het Spaanse Mango al labels gevonden in het puin. C&A had dan weer banden met de fabriek, maar zette die samenwerking onlangs stop.

 

"Onveiligheid structureel en schrijnend"

Intussen dringen beleidsvoerders er weer op aan dat de bedrijven zich naar de OESO-richtlijnen zouden schikken. "De onveiligheid in textielfabrieken in Bangladesh is structureel en zeer schrijnend", zei de Nederlandse minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen.

 

"Sinds 2006 zijn al meer dan 800 arbeiders in de textielindustrie in Bangladesh omgekomen. We mogen niet accepteren dat textielarbeiders enorme veiligheidsrisico's moeten lopen om voor ons spijkerbroeken en T-shirts te maken", waarschuwt ze.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Back to top