RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dries Van Noten en luxewarenhuizen willen simpelere mode

icon
Mode13 mei, 2020

Een groep modeontwerpers en -labels, onder leiding van Dries Van Noten, roept in een open brief op om de mode-industrie grondig te hervormen: meer dan ooit blijkt de nood aan een simpelere en zo ook duurzamere modebusiness, klinkt het.

 

Kans voor fundamentele verandering

Dries Van Noten nam het voortouw in een reeks (online) gesprekken met andere modeontwerpers en topmanagers over de toekomst van de mode-industrie. Het initiatief mondt nu uit in een open brief aan de mode-industrie, met een oproep om de sector concreet en per direct te hervormen. Bij de ondertekenaars zitten grote namen, zoals Acne Studios, Jil Sander en Tory Burch, maar ook hoofden van luxewarenhuisketens zoals Nordstrom, Harvey Nichols en Selfridges.

 

Hoewel het huidige klimaat uitdagend is, zien de ondertekenaars het ook als een opportuniteit voor “een fundamentele en welgekomen verandering” die de sector zal vereenvoudigen. Zo zal de modebranche – zo hopen ze – zowel sociaal als ecologisch duurzamer worden, en uiteindelijk ook meer in lijn met de noden van klanten. 

 

Giorgio Armani lanceerde al een soortgelijke oproep aan het begin van de coronacrisis en voegde ook al daad bij woord: zijn zomercollectie blijft dit jaar alvast tot in september in de winkels hangen. Wellicht zal Armani de komende tijd ook minder tussenseizoenscollecties presenteren.

 

Minder koopjes, minder vervuiling

Die seizoenen en flows zijn ook voor de groep achter Dries Van Noten een eerste belangrijk werkpunt. Liefst al in het herfst- en winterseizoen van 2020 willen ze ervoor zorgen dat wintercollecties weer in de winter vallen (augustus tot januari) en dat lente- en zomercollecties ook tijdens die seizoenen worden gepresenteerd (februari tot juli). Daarbij willen ze ook een meer evenwichtige verdeling van de leveringen, zodat er ook tijd blijft om mensen te laten uitkijken naar nieuwe items. Kortingen willen ze dan ook beperken tot twee maal per jaar, aan het einde van elk seizoen.

 

Ook aan de duurzaamheid willen ze werken, door minder onnodige artikelen te produceren, minder overtollige stoffen en voorraad te houden, minder te reizen, modeshows te herbekijken en ook meer met digitale showrooms en “creatieve persoonlijke interacties” te werken als het erop aankomt de kleren aan de man te brengen.

 

“Door samen te werken, hopen we onze industrie in staat te stellen om meer verantwoordelijkheid te nemen voor de impact op onze klanten, op de planeet en op de modegemeenschap, en de magie en creativiteit terug te brengen die mode zo’n belangrijk onderdeel van onze wereld heeft gemaakt”, klinkt het besluit.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN