Esprit heropent op de Meir volgens gloednieuw concept | RetailDetail

Esprit heropent op de Meir volgens gloednieuw concept

Esprit heropent op de Meir volgens gloednieuw concept

(update) Esprit pakt vandaag op de Antwerpse Meir uit met een volledig nieuw winkelconcept. De modeketen gaat voor een frisser en meer trendy imago, met veel natuurlijke materialen en een ‘stadsloft’-gevoel. Het is één van de eerste winkels van het nieuwe concept, dat wereldwijd zal worden uitgerold.

Handvol vernieuwde winkels wereldwijd

Net als bij de weinige winkels die al eerder hun make-over kregen (onder meer Keulen, Hamburg, Wenen en Amsterdam gingen de Meir vooraf), is het ook in Antwerpen de dedoeling om ‘back to the roots’ te gaan met veel hout, meubels die een ‘thuisgevoel’ moeten geven en knipogen naar het ontstaan van het merk in San Francisco.  Daarmee maakt de keten een bocht van 180 graden in vergelijking met de minimalistische, koele stijl die nog te vinden is in de 'oude' Espritwinkels.

 

“De winkel is ontworpen als een moderne, vrouwelijke stadsloft, als haven van rust in de stadsdrukte. Het ontwerp vertrekt bovendien vanuit een reusachtige boom die vanuit de kelder tot aan de gelijkvloerse verdieping reikt,” legt Esprit het nieuwe concept zelf uit. Daarmee wil de kledinggroep vooral zeggen dat het inspeelt op de heersende consumententrends, zoals de hang naar alles wat artisanaal en natuurlijk is. Esprit heeft ook begrepen dat ontspanning en totaalbeleving belangrijk zijn voor de hedendaagse shopper: de vernieuwde winkel biedt een beperkt gamma Esprit Home-producten en kunstfotoboeken, evenals cd’s van de muziek die in de winkel draait.


Transformatieprogramma

De opening van de Espritwinkel op de Meir 52 past in het transformatieprogramma dat het bedrijf in september heeft aangekondigd en dat volgens de keten tot doel heeft “de merkbekendheid en het rendement van het modelabel op lange termijn te verbeteren”. Alle door Esprit beheerde winkels zullen dan ook tussen nu en 2015 naar dit model worden gerestyled, goed voor een geplande investering van meer dan 280 miljoen euro.

 

De geplaagde retailer kon zo'n positieve stijlbreuk wel gebruiken: Esprit zag in de periode van juli tot december 2011 zijn nettowinst met liefst 74% terugvallen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.