Esprit komt met winstwaarschuwing op de proppen

Esprit komt met winstwaarschuwing op de proppen

Kledingketen Esprit stuurt na tegenvallende derdekwartaalresultaten een winstwaarschuwing de wereld in. Een nieuwe omzetdaling en provisies voor onder meer de sluiting van verlieslatende winkels zullen het in Hongkong gevestigde modeconcern opzadelen met een "substantieel verlies" over het lopende boekjaar.

Omzet blijft achteruitboeren

Toch houden ze er in Hongkong de moed in: "Gedurende het kwartaal eindigend op 31 maart is de daling van de verkoop op vergelijkbare basis gekrompen tot -1,5% (tegenover -3,6% tijdens het eerste halfjaar 2012-2013). Ook bij de groothandelsactiviteiten is de omzetdaling aan het vertragen: -9,6% in het derde kwartaal tegenover -13,7% het eerste semester, vooral dankzij ondersteunende maatregelen".

 

Die positieve kijk kan echter niet verhullen dat Esprit wel degelijk nog altijd ernstig ziek is: na 9 maanden bedraagt de omzet 20,27 miljard Hongkongse dollar (1,98 miljard euro), tegenover net geen 24 miljard dollar (bijna 2,35 miljard euro) over dezelfde drie trimesters een jaar eerder. Dat is liefst 15,5% minder...

 

Vooral in Europa krijgt Esprit klappen: de verkoop ging 8,7% achteruit in de retail en liefst 17% in de wholesale gedurende de voorbije 9 maanden. Het Oude Continent neemt nog altijd ruim driekwart van de groepsomzet voor zijn rekening. In de zone Azië-Australië blijft de omzetdaling beperkt tot -2,2% (retail) en -11,5% (wholesale). In Noord-Amerika, waar Esprit al zijn eigen winkels gesloten heeft, ziet de groep zijn omzet in de groothandel bijna halveren (-47,3%).

 

Nog eens 16 winkels dicht

Esprit waarschuwt dan ook voor een "substantieel verlies" over zijn volledige boekjaar (dat nog loopt tot 30 juni eerstkomende), toe te schrijven aan een "groter dan verwacht operationeel verlies" (een bedrag wordt niet genoemd) en aan eenmalige provisies voor overnames van activiteiten in China, de sluiting van zestien eigen winkels, huurcontracten van nog eens 44 verlieslatende winkels en een inventarisaanpassing.

 

Het huidige management blijft naar eigen zeggen "gedreven werken aan initiatieven op korte en lange termijn om de business nieuw leven in te blazen, met een specifieke focus op productverbetering", maar kan niet anders dan besluiten: "Aandeelhouders van het bedrijf en potentiële investeerders krijgen het advies voorzichtig te zijn wanneer ze aandelen van het bedrijf verhandelen"... Geen overbodige waarschuwing: bij het openen van de beurs in Hongkong dook het aandeel meteen 6,6% omlaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top