Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

Esprit laat besparingsdoel van 100 miljoen per jaar vallen

De Chinese kledinggroep Esprit zal er niet in slagen om de voorgenomen recurrente jaarlijkse besparingen van 1 miljard Hongkongse dollar, omgerekend zo'n honderd miljoen euro, te halen tegen 2015. Volgens de nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez zijn ze dan ook niet langer van toepassing.

Besparingen "voorbijgestreefd", maar toch voortgezet

De besparingsdoelstellingen werden in 2011 vooropgesteld in een reorganisatieplan, dat nog werd opgemaakt door voormalig topman Ronald Van der Vis. Ze waren nodig om het verlieslatende bedrijf, dat vooral in Europa actief is, weer op de rails te krijgen.

 

Esprit wilde zijn resultaten verbeteren door verlieslatende activiteiten te staken: zo werden onder andere de productlijnen tegen het licht gehouden. Ook onrendabele winkels en zelfs hele landen waar geen winst wordt gemaakt, worden verlaten. De nieuwe topman Jose Manuel Martinez Gutierrez liet op een investeerdersdag in Duitsland verstaan dat hij de operationele kosten onder de 50% van de omzet wil houden.

 

Dit boekjaar, dat eind juni afloopt, verwacht Esprit nog een substantieel verlies, al zal dat deels worden veroorzaakt door de kosten van het sluiten van verlieslatende winkels en door het afschrijven van goodwill. Voorts heeft het bedrijf meer uitgegeven aan publiciteit en aan het upgraden van de resterende winkels om zo de concurrentie aan te kunnen met Hennes & Mauritz en Zara.

 

Ommekeer dankzij China

Een turnaround zal er dan ook ten vroegste volgend jaar komen, al zal dat niet makkelijk zijn. Door het sluiten van een aantal winkels blijft de omzet van het concern immers dalen. Over de eerste negen maanden van het boekjaar daalde de omzet met 15,5% tot 20,3 miljard dollar of omgerekend twee miljard euro.

 

Om het tij te keren, wil Esprit trouwens meer inzetten op zijn nieuwe thuisland China. Het bedrijf wilde er tegen 2015 een omzet halen van 600 miljoen euro, zo'n vier keer meer dan vandaag. Nu wordt de snelheid voor het openen van nieuwe winkels er echter wat afgeremd, maar "eens we er een bepaald niveau bereiken, zullen we weer versnellen", aldus Gutierrez.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top