RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Essentiel zoekt extra geld voor expansie

icon
Mode10 januari, 2018

Het Antwerpse modemerk Essentiel is op zoek naar extra centen, waarmee het voornamelijk de internationale expansie wil financieren. Tot nu toe werd steevast eigen geld gebruikt om te blijven groeien.

 

Beslissing volgt dit jaar

Essentiel werd in 1999 opgericht en is in die bijna twintig jaar uitgegroeid tot een modemerk dat in 35 landen te vinden met 55 eigen winkels en in bijna duizend onafhankelijke winkels. Om in de toekomst te blijven groeien is er echter vers geld nodig: “We praten met verschillende geïnteresseerden. Het gaat zowel om investeringsfondsen als om sectorgenoten uit België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het zou leuk zijn om een Belgische partner te vinden, maar enkele buitenlandse kandidaten zijn erg geschikt omdat ze veel ervaring hebben met internationale expansie”, zegt medeoprichter Esfan Eghtessadi aan De Tijd.

 

Samen met partner Inge Onsea wil hij graag dit jaar nog de knoop doorhakken. Belangrijke factor in die gesprekken is de controle over het bedrijf, die de oprichters niet uit handen willen geven. “We staan ervoor open om ideeën uit te wisselen met een zakenpartner, maar we willen de uiteindelijke beslissingen nemen. We hebben bewezen dat we succesvol zijn in het buitenland. We zijn naar de moeilijkste markten getrokken, maar we kunnen niet alles op eigen kracht doen”, aldus Eghtessadi.

 

Verenigde Staten

Ondertussen zit het modehuis niet stil, want dit jaar moeten er in Nederland nog drie winkels de deuren openen en ook in Duitsland zijn er plannen voor vestigingen in Berlijn, München en Hamburg, nadat Essentiel in Keulen eind vorig jaar zijn eerste Duitse winkel opende. Als er een investeerder komt, dan wordt de blik ook gericht op markten als Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk: “In modesteden als Londen, Parijs of Milaan is het peperduur om een winkel te openen. Als we op zoek gaan naar panden in die steden en de bedragen horen, denk ik wel eens: is dit een grap?”

 

Ook in Azië, waar het met de hulp van lokale partners al winkels heeft in Zuid-Korea en China, moeten er meer vestigingen komen, maar de echte droom is het openen van winkels in de Verenigde Staten. Daar was Essentiel tot twee jaar geleden al actief, maar die ervaring liep met een sisser af. “We hebben ons teruggetrokken omdat we vonden dat onze lokale partner ons merk niet goed in de markt zette. We willen absoluut groeien, maar we waken erover dat we de controle behouden.” Binnenkort volgt er dus mogelijk een nieuwe poging.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN