RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mode en beauty worden snel veganistisch

icon
Mode19 februari, 2019

Veganistische of plantaardige producten maken snel hun opmars in retail: volgens Britse cijfers steeg het aantal veganistische artikelen in webshops vorig jaar met meer dan 75%, terwijl ruim de helft van alle nieuw gelanceerde cosmeticaproducten bewust plantaardig en diervriendelijk zijn.

 

Keuze uit 7000 producten

In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland investeren merken en distributeurs het meest in veganistische producten, blijkt uit onderzoek van databedrijf Edited. Online verkooppunten in het VK afficheerden vorige maand al 75% meer plantaardige artikelen dan een jaar eerder. 

 

Duitsland is de sterkste groeier, met een toename van liefst 131%. Het land blinkt daarbij vooral uit in food: Duitsland is wereldleider in de ontwikkeling van veganistische voedingswaren en dranken. Koploper blijft weliswaar de Verenigde Staten, die ondanks een groei van ‘slechts’ 11% het grootste assortiment voor veganisten hebben: Edited telt er ruim 7000 verschillende producten.

 

Ecopolitiek helpt retail

Ook op de andere markten noteerden de onderzoekers een snelle groei: in Frankrijk steeg het aanbod vorig jaar met 12%, maar gezien de ambitie om van Parijs tegen 2024 de hoofdstad van duurzame mode te maken en nu al heel wat werkgroepen rond ‘Paris Good Fashion’ opduiken, valt daar nog heel wat groei te verwachten. 

 

In Denemarken roept de Copenhagen Fashion Summit dit jaar op om meer te investeren in dierenwelzijn en alternatieve materialen, en dat helpt meteen: vorig jaar werden liefst vier keer meer producten aangeboden als veganistisch dan een jaar ervoor. De huidige aandacht voor de klimaatsverandering en duurzaamheid zal wellicht dus ook in andere landen voor een groeispurt zorgen.

 

Make-up en schoenen

Langs aanbiederszijde vervangen merken en producenten hun aanbod alvast aan een hoog tempo door duurzamere alternatieven, zeker in de beauty- en schoenenbranches. In het Verenigd Koninkrijk ging het in liefst 82% van alle nieuwe plantaardige productlanceringen begin dit jaar over cosmetica, in de al meer mature Verenigde Staten is dat 40% en in Duitsland 62%.

 

Amerikanen stappen momenteel dan weer volop over op leervrije schoenen: terwijl vorig jaar 16% van alle nieuwe veganistische producten schoenen waren, is dat nu 32%. Ook grote internationale merken, zoals Steve Madden, springen mee op de kar. De Britse warenhuisketen Marks & Spencer kreeg dan weer als eerste de prijs voor ‘vegan-vriendelijke winkelstraatketen’ van dierenrechtenorganisatie PETA voor zijn nieuwe diervriendelijke schoenencollectie. In 2018 kwam ook 41% minder bont op de markt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN