RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

FNG wil voorspellen wat je volgende aankoop zal zijn

icon
Mode1 april, 2019

Dank zij de kruisbestuiving tussen artificiële intelligentie en menselijke retailexpertise slaagt FNG erin de conversie te verhogen, door shoppers het juiste product voor te stellen op het juiste moment. “AI werkt enkel als je het goed traint.”

 

Korte sprints

Hoe kan je als retailer je snelheid behouden in een markt die zo snel verandert? Dat is de grote uitdaging voor Kevin Van der Straeten, die verantwoordelijk is voor de innovatietrajecten en het e-commerceplatform bij FNG, de groep achter modemerken als Brantano, Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter. Het bedrijf heeft recent heel wat nieuwe technologische functies geïntroduceerd: denk aan artificiële intelligentie, gebruikersherkenning, 3D voetscanners, online stijladvies… “We proberen ‘agile’ te werken, wat voor retailers niet altijd evident is”, zegt hij. “We denken dat een product niet 100% af moet zijn vooraleer je het in de markt zet. Met korte, continue sprints kan je je aanbod blijven verbeteren.”
 

Een mooie illustratie is de personal styling toepassing Hellow.me die Brantano enkele maanden geleden introduceerde. “We hebben die dienst gelanceerd in verschillende rondes, in plaats van gedurende zes maanden te bouwen aan één model. We hebben ons eerst afgevraagd wat we absoluut nodig hadden om te kunnen starten, dan hebben we interne tests gedaan, vervolgens lieten we ook klanten de toepassing uitproberen – nog wel in een afgeschermde omgeving – om zo het product continu te verbeteren, tot we klaar waren om de markt op te gaan. Ook nu de toepassing live staat, gaat dat optimalisatieproces verder. Hoe meer data er in het systeem komen, hoe meer optimalisatie mogelijk wordt. De ervaring van onze klanten maakt het product beter. Zo bouw je een sterkere toepassing tegen een lagere kostprijs.”

 

Omnichannelverhaal

De personal styling app is gebouwd op de ervaring van Suitcase, de webshop die FNG overnam in 2017. “We hebben die kennis meegenomen en de toepassing schaalbaar gemaakt, want Brantano is uiteraard veel groter.” Hoe het systeem werkt? Gebruikers doorlopen een online intakeproces waarbij ze hun voorkeuren duidelijk maken aan de hand van verschillende vragen. Welke stijlen vind je leuk? Verkies je een jeans of een chino? Zoek je kleren voor een bepaalde gelegenheid? Stylisten stellen dan gepersonaliseerde sets voor je samen. Die kan je komen passen in de winkel, of je kan ze thuis laten leveren. Ook kan je online een afspraak maken met een styliste in een winkel. Het is een omnichannelverhaal.
 

“Wat Hellow.me zo sterk maakt, is de kruisbestuiving tussen artificiële intelligentie en een goede stylist”, weet Kevin Van der Straeten. “De technologie op zich volstaat niet: je hebt ook mode-expertise nodig en een goed productaanbod, anders zal het niet lukken. AI werkt enkel als je het gaat trainen.” FNG heeft nu verschillende concrete AI-toepassingen draaien en gelooft dat er nog veel meer mogelijk is. “Kunstmatige intelligentie zorgt er op ons platform voor dat we klanten op het juiste moment het juiste product kunnen voorstellen om de conversie te verhogen. Ook helpt het ons om doelgerichter te adverteren. In plaats van de klassieke retargeting-campagnes op Facebook bijvoorbeeld, willen wij kunnen voorspellen wat je volgende aankoop zal zijn.”

 

Schaalvoordeel

Dat AI nu ‘hot’ is, blijkt ook uit de recente investering van McDonald’s in een bedrijf dat gespecialiseerd is in gepersonaliseerde communicatie. “Alle retailers beginnen nu door te hebben dat data superbelangrijk zijn. Het gaat ‘m vooral om controle over de data. In je webanalytics bijvoorbeeld zitten heel wat gegevens, maar de vraag is: wat doe je ermee?” FNG profiteert daarbij van een belangrijk schaalvoordeel: data van verschillende merken komen binnen op het centrale e-commerceplatform – mét respect voor de GDPR-regels, uiteraard – waardoor de algoritmes beter gevoed worden.
 

Hoe de retailgroep erin slaagt om snel en efficiënt te blijven innoveren in een sterk veranderende retailomgeving, dat vertelt Kevin Van der Straeten op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: Christian Van Thillo (De Persgroep), Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) en Peter Hinssen (Nexxworks) tekenen alvast present. U toch ook? Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN