RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vanuit Brussel lonkt Tape à l’oeil naar Vlaanderen

icon
Mode16 augustus, 2018

De Franse kindermodeketen Tape à l’oeil opende zopas een winkel in het centrum van Brussel, die de bekendheid van het merk moet verhogen en de springplank moet worden richting Vlaanderen.

 

Groot potentieel

De nieuwe winkel bevindt zich in het Anspach Center, een keuze die is ingegeven door de nabijheid van de Nieuwstraat én van de voetgangerszone. “De huurprijs ligt wat lager dan in de Nieuwstraat en het potentieel is groter”, denkt Bernard Sombreffe, directeur voor België en Luxemburg. “Deze wijk leeft op, ik geloof er sterk in. En doordat de winkel een tweede ingang heeft aan de straatkant, kan hij ook op zondag open, net als de winkels in de nabijgelegen Kleerkopersstraat. Dat is een belangrijke troef.”

 

Dit is de 19e Belgische winkel voor de keten en de eerste in het centrum van Brussel, al er zijn ook al winkels in Ukkel, Westland Shopping en Docks Bruxsel. Tot nu toe heeft Tape à l’Oeil één verkooppunt in Vlaanderen, in Boortmeerbeek. In 2019 wil de retailer verdere stappen zetten met een drietal openingen in het noorden van het land. Bovenaan op het verlanglijstje staat het Waasland Shopping Center: “Dat lijkt mij een ideale omgeving voor ons merk. En daarna wil ik naar Antwerpen.”

 

Tape à l’Oeil is een erg ‘Frans’ merk, geeft de directeur toe. “We zullen ons moeten aanpassen. Ik waak nu al over een zeker taalevenwicht in onze teams. We merken in elk geval dat de Nederlandstalige website al heel wat bezoekers aantrekt en goede respons krijgt.”

 

Uitstalraam

De retailer noemt zijn nieuwe Brusselse winkel een ‘flagshipstore’: “We brengen hier de complete Tape à l’oeil beleving met het volledige assortiment op 200 m². Dat was wel een uitdaging, want de meeste van onze winkels bevinden zich in retailparken en zijn tussen de 300 en de 500 m² groot. In elk geval moet dit onze belangrijkste winkel worden qua zakencijfer. Een gemiddelde vestiging realiseert 1 tot 1,5 miljoen euro omzet.”

 

“De nieuwe winkel vertegenwoordigt ons merk, op een ligging met veel passage. Het is dus een echt uitstalraam voor Tape à l’oeil. We testen hier enkele nieuwigheden. Ook de digitale wereld krijgt een plaats, met onze social wall bijvoorbeeld. Klanten die een foto of selfie delen met onze hashtag, zien die meteen verschijnen. Bovendien doet de winkel dienst als omnichannel afhaalpunt. Online bestellingen staan klaar binnen de 48 uur. Onlineverkoop – zowel thuis leveren als afhalen in de winkel – is nu al goed voor 10 tot 15% van de omzet in België. Het omnichannelmodel is de toekomst.”

 

Tape à l’oeil werkt momenteel hard aan het verhogen van het serviceniveau in de winkels. “We maken van onze verkopers echte adviseurs. Wie bij ons komt werken, krijgt een opleiding verkoop en omnichannel. Een investering die loont. Feeling voor kinderen moet je uiteraard wel hebben.”

 

Co-creatie

De modemarkt is dicht bezet en erg volatiel. Hoe wil Tape à l’oeil zich onderscheiden? “We zijn barré et raffiné”, lacht Sombreffe. De naam betekent in het Nederlands zoveel als ‘opzichtig’ of ‘blits’. Het merk brengt scherp geprijsde kindermode die niet kinderlijk is, maar geïnspireerd op de trends in de mode voor volwassenen. Tape à l’oeil (kortweg TAO) wil er zijn voor kinderen van 0 tot 14 jaar. Je vindt er dus zowel babykleertjes als mode voor tieners. “Online breiden we nu ons bereik zelfs uit met een collectie voor jongeren tot 16 jaar, met heel andere thema’s.”

 

De collecties worden in samenspraak met klantenpanels ontworpen. Leden van het MyTao Community-getrouwheidsprogramma kunnen producten testen en de collecties co-creëren in het zogenaamde ‘Family Lab’.

 

Familie Mulliez

Sombreffe werkt sinds één jaar bij Tape à l’oeil, na eerdere passages bij Decathlon, Lidl en Yves Rocher. Hij toont zich erg enthousiast over zijn werkgever: TAO is namelijk een onderdeel van de Association Familiale Mulliez (AFM), de holding van één van de bekendste retailfamilies in Frankrijk, met participaties in ketens als Auchan, Boulanger, Decathlon, Jules, Kiabi, Leroy Merlin, Pimkie en Saint-Maclou. “Het bedrijf kent een sterke cultuur, de betrokkenheid van de familie is groot, ook op operationeel vlak. Dat je gedragen wordt door aandeelhouders met dezelfde visie, dat is prettig werken. Medewerkers kunnen trouwens ook zelf aandeelhouder worden.”

 

Tape à l’Oeil bestaat sinds 1996 en heeft in Frankrijk al een 200-tal filialen. Ook in België en in Polen is de retailer actief met eigen filialen. In een dertigtal andere landen is het merk aanwezig via agenturen of franchise.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN