RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

icon
Mode8 december, 2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Groei komt uit het Oosten

Goed nieuws: de moderetail groeit weer. Tussen 2016 en 2018 zal de omzetgroei in de sector volgens de McKinsey Global Fashion Index twee tot drie keer groter worden: van 1,5% naar 3,5 tot 4,5%. Als we tenminste aanvaarden dat de glorietijd voor Europa en Noord-Amerika voorbij is, aldus het onderzoek van McKinsey in samenwerking met vakblad Business of Fashion.

 

Het Westen is vanaf volgend jaar niet langer de grootste markt voor mode: in 2018 zal meer dan de helft van alle kleding- en schoenenverkopen buiten Europa en Noord-Amerika plaatsvinden. De grootste groei zal dan ook in ontwikkelingslanden in de APAC-regio (Azië en Oceanië) en Latijns-Amerika op te tekenen zijn: de omzetgroei zal er in 2018 oplopen tot 5 à 7,5%. 

 

“Azië zit niet af te wachten tot Westerse bedrijven een tandje bijsteken”, klinkt het in het rapport. Zeker op het vlak van digitale en mobiele verkoop neemt het Oosten het voortouw: consumenten in Zuidoost-Azië spenderen gemiddeld acht uur per dag online, wat van de ‘customer journey’ een complex pad langs online en offline contactpunten maakt. 

 

De online verkoop van kleding en schoenen ziet McKinsey nog snel groeien: vooral platformen zullen de toon zetten en worden de eerste plaats waar mensen zoeken. “Voor merken is het niet meer de vraag of ze moeten meewerken met platformen, maar hoe”, klinkt het dus.

 

Mode weer door een roze bril

De kloof tussen winnaars en verliezers blijft groeien, maar toch worden klanten steeds minder merktrouw, merkt McKinsey. Van de jonge generatie ‘millennials’ zegt twee derde namelijk gerust naar een ander merk te willen overstappen van zodra daar een korting van minstens 30% krijgen. Het duidt ook op de polarisatie die blijft toenemen tussen de modesegmenten: het midden blijft in de hoek zitten waar de klappen vallen, terwijl discount en sinds kort ook weer de luxemerken snelheid halen.

 

Snelheid is overigens letterlijk in te vullen: de bestverkopende modebedrijven zoeken de limieten op als het gaat over productie- en vermarktingstijden. De omzetten in fast-fashion zijn de voorbije drie jaar met 20% gestegen, aangestuurd door spelers die innovatieve businessmodellen koppelen aan gedetailleerde klantendata en een razendsnelle toevoerketen.

 

 

Het nieuwe rapport State of Fashion onderscheidt daarnaast nog tien grote trends in moderetail, van hernieuwde globalisering tot voorspelbare onvoorspelbaarheid. Lees het hele rapport hier.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Kiabi viert tien jaar België met zes nieuwe winkels

    Kiabi is in 2026 tien jaar in België, en wil dat vieren met expansie: het Franse modelabel wil op de vroegere Cora-sites vijf nieuwe winkels openen, renoveert zijn eerste flagshipstore in Docks en gaat voor een nieuw logo. De investeringen moeten compenseren voor de wankelende Franse modemarkt.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Xandres keert terug naar winst en zet in op internationale groei

    Het Belgische modemerk Xandres heeft opnieuw de wind in de zeilen: in het gebroken boekjaar 2024-2025 realiseerde het een omzetstijging van 5,7% naar 36,1 miljoen euro. Voor het eerst sinds de overname door Damartex in 2017 slaagt Xandres er ook in om winst te boeken. Dat geeft het bedrijf vertrouwen...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN