RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Greenwashing alomtegenwoordig in modesector”

icon
Mode1 juli, 2021

Een nieuw rapport van Changing Markets Foundation stelt dat 59% van de duurzaamheidsclaims van grote modebedrijven als H&M, Asos, en zelfs Patagonia ongefundeerd of misleidend zijn. Bovendien tonen de merken geen duidelijk engagement om hun afhankelijkheid van synthetische vezels op basis van fossiele brandstoffen terug te dringen.

 

Verkeerde richting

In het rapport worden 46 van ’s werelds zogenaamd meest transparante merken, waaronder Zara, Primark, H&M en Burberry, beoordeeld op de hoeveelheid synthetische materialen in hun collecties en hun toezeggingen om daar vanaf te stappen. Gemiddeld is meer dan twee derde van de textielvezels in kleding synthetisch en dus afkomstig van fossiele bronnen. Verder blijkt dat geen van de onderzochte modemerken zich ertoe verbonden heeft om synthetische vezels volledig uit zijn productieketen te bannen.

 

“Terwijl andere bedrijven en sectoren koolstofarm worden en streven naar een circulaire economie, is het duidelijk dat de mode-industrie, gezien haar afhankelijkheid van synthetische vezels, volledig de verkeerde kant op gaat”, luidt het.

 

Valse oplossingen

Ook de duurzaamheidsclaims van de grote merken werden onder de loep genomen. Liefst 59% van de groene claims was op de een of andere manier in strijd met de richtlijnen van de Britse concurrentie-autoriteit. Die stellen dat de claims “ondubbelzinnig, waarheidsgetrouw en accuraat moeten zijn, en de volledige levenscyclus van een product in ogenschouw moeten nemen”, schrijft De standaard.

 

Zo probeert een meerderheid van de merken zijn duurzaamheidsdoelstellingen te halen door nieuw polyester te vervangen door vezels op basis van gerecyclede flessen. Dat is allesbehalve een duurzame oplossing, aldus het rapport, want de kleding komt nadien toch weer bij het afval terecht. Modemerken zouden dan ook beter investeren in écht duurzame oplossingen, waarbij kleding weer tot kleding kan worden gerecycleerd.

 

Het rapport wijst H&M, Asos en M&S aan als grootse ‘greenwashers’. Zo zou de Conscious-collectie van H&M volgens het merk duurzamer zijn omdat de kledingstukken voor minstens 50% uit “duurzame materialen” bestaan. In werkelijkheid bevat deze collectie echter meer synthetische vezels dan de rest van het assortiment en kan ze dus moeilijk als duurzaam beschouwd worden. Sommige items in de Conscious-collectie bestaan zelfs voor 100% uit polyester, aldus nog het rapport.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Veepee lanceert Re-turn in Benelux

    De Franse webshop Veepee heeft zijn retourdienst Re-turn uitgebreid naar de Benelux. Leden kunnen er artikelen kopen die door andere gebruikers werden teruggestuurd.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN