RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M zet mes in expansieplannen na nieuwe winstdaling

icon
Mode27 juni, 2019

Voor het achtste kwartaal op rij rapporteert de Zweedse modeketen H&M een dalend winstcijfer, ondanks mooie omzetgroei. Het management zet dus gedwongen de tering naar de nering: er komen een pak minder nieuwe winkels bij.

 

Groei in omzet en marktaandeel

Eerst het goede nieuws: H&M verkocht meer producten tegen de volle prijs, moest minder kortingen toestaan en zag zijn marktaandeel stijgen. “Wat aantoont dat consumenten onze collecties smaken, net als de verbeteringen die we aanbrengen aan het assortiment en de klantervaring”, zegt CEO Karl-Johan Persson. “De verkoop groeide flink in de meeste landen. De sterkste groei was er in de Verenigde Staten (+17%), Mexico (+25%), India (+39%), Rusland (+19%) en Polen (+11%) in lokale munt. We groeiden ook in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar we marktaandeel wonnen ondanks uitdagende omstandigheden.”

 

H&M klokte zo af op een kwartaalomzet van 57,474 miljard kronen, omgerekend een slordige 5,5 miljard euro en een stijging met 11% (+6% in lokale munt). Ook online zit de verkoop flink in de lift: +27% in Zweedse kroon (of +20% in lokale munt).

 

45 winkelopeningen minder

Het management bracht echter ook minder goed nieuws: voor het achtste kwartaal op rij moet de Zweedse modeketen H&M een dalend winstcijfer opbiechten. Zo daalde de winst voor belastingen met 1,3% tot 5,93 miljard kronen (550 miljoen euro), terwijl analisten op 6 miljard kronen hadden gerekend. “Om de klanttevredenheid en de omzet te verhogen, heeft de groep zijn transformatie geïntensifieerd, wat een dempend effect heeft op de winstontwikkeling.” In mensentaal: koken kost geld. Tegelijk steeg de voorraad met 4% (in lokale munt): die vertegenwoordigt nu 18,3% van de verkopen over 12 maanden, zo becijferden de analisten van KBC.

 

Als gevolg stelt H&M zijn vooropgestelde expansieplannen neerwaarts bij: “Voor het volledige jaar 2019 komen er nu netto 130 winkels bij, dat zijn er 45 minder dan eerder gemeld”, klinkt het op het hoofdkwartier.”Het bedrijf wil zich versneld aanpassen aan de veranderende shoppinggewoonten van zijn klanten en heeft daartoe het aantal nieuwe winkels neerwaarts bijgesteld, ten voordele van nog meer investeringen online.” H&M kondigt zo de opening van webshops aan in Thailand, Indonesië en Egypte in de tweede helft van het jaar. Tegelijk gaat de groep samenwerken met internetplatformen als het Chinese Tmall en het Indiase Myntra.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN