H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh | RetailDetail

H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

Drie weken nadat in Bangladesh meer dan 1100 textielarbeiders om het leven kwamen toen hun ateliers instortten, hebben H&M, Inditex en C&A een charter ondertekend dat de veiligheid van de Bengaalse textielarbeiders drastisch moet verbeteren.

Stijgend consumentenprotest

De overeenkomst die H&M en Zara-moeder Inditex nu ondertekend hebben, geldt alvast voor de komende vijf jaar. Er komen onder meer onafhankelijke inspecties van gebouwen mét de verplichting om in geval van gevaar de toestand te verbeteren. Het document erkent meteen ook het recht van vakbonden om arbeiders te informeren over hun rechten en hun veiligheid. De Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) steunt de deal.

 

In de kledingindustrie in Bangladesh werken 3 tot 5 miljoen mensen, maar de laatste maanden kwam het land herhaaldelijk in het nieuws met zijn onveilige textielateliers. Amper drie weken geleden kwamen ruim 1.100 arbeiders om het leven toen hun fabriek instortte. Dat leidde tot wereldwijde verontwaardiging en petities die door meer dan een miljoen consumenten werden ondertekend.

 

H&M "grootste inkoper"

"Geen arbeider zou bang moeten zijn voor branden, instortende gebouwen of andere ongelukken", zegt de Zweedse kledinggigant H&M, de grootste inkoper in Bangladesh (al benadrukt de keten wel dat ze geen klant was bij de ingestorte textielfabriek). "We hopen op een brede coalitie van handtekeningen, zodat het akkoord ook echt effect heeft in de vele fabrieken", zegt Helena Helmersson, hoofd duurzame ontwikkeling bij H&M.

 

Ook Inditex heeft zijn handtekening geplaatst onder de nieuwe overeenkomst met IndustriALL Global Union, de drijvende kracht achter de onderhandelingen met kledingmerken. Behalve de twee grootste textielretailers ter wereld heeft ook C&A de overeenkomst ondertekend.

 

"Mensenlevens redden"

"Dit is absoluut historisch", zegt Ben Vanpeperstraete van Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren ijvert voor betere arbeidsomstandigheden. "Niet alleen zijn de afspraken die erin staan verregaand, het gaat bovendien om een verbintenis door de grootste kledingketens ter wereld. Voor ons kon er geen beter signaal uitgestuurd worden."

 

Vooral het feit dat de merken er zich toe verbinden om te betalen voor renovaties die fabrieken veilig maken, is een serieuze stap vooruit: "Hierdoor zal dit akkoord mensenlevens redden", aldus nog de ngo. Al is de strijd nog niet helemaal gestreden, want over de lage lonen wordt met geen woord gerept in de overeenkomst. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.