RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M betaalt hoge prijs voor herstel

icon
Mode29 januari, 2021

H&M Group is ook door de tweede lockdown-golf zwaar getroffen: in 2020 kelderde de winst met 88%, terwijl de omzet 18% lager lag. Crisismanagement in coronatijden kost de modereus handenvol geld.

 

Verkoop beter dan verwacht

H&M Group verkocht in zijn voorbije boekjaar, dat afliep in november 2020, voor 187 miljard Zweedse kroon (18,47 miljard euro) aan kleren. Dat is 18% minder dan de Zweden pre-corona verkochten. Een meevaller, gezien de groep afgelopen voorjaar op een gegeven moment 80% van zijn winkels wereldwijd moest sluiten. Snelle beslissingen, sterke en winstgevende onlinegroei en een goede kostenbeheersing zorgden volgens CEO Helena Helmersson voor een beter herstel dan verwacht.

Toch was de kostprijs van die herstelmaatregelen hoog. De groep eindigt het jaar met 16.000 minder medewerkers en plant ook in 2021 nog 350 winkels te sluiten. Er komen er dan wel weer 100 nieuwe vestigingen in de plaats. Vooral echter kelderde de winst voor belastingen met 88%, van 17,4 miljard Zweedse kroon (1,72 miljard euro) naar nog maar 2,05 miljard Zweedse kroon (zo’n 200 miljoen euro). De groep toont zich niettemin al blij het jaar rentabel en met een sterke cashpositie af te kunnen sluiten.

 

“Snelheid wordt nog belangrijker”

In het vierde kwartaal was de groep op goede weg, tot de tweede golf weer abrupt een einde maakte aan het herstel. De nettowinst zakte van 4,21 miljard Zweedse kroon (420 miljoen euro) tot 2,49 miljard Zweedse kroon (250 miljoen euro). Door nieuwe lockdowns in heel wat landen daalde ook de omzet met 15%, terwijl de onlineverkoop tegelijkertijd met 50% steeg.

 

In het huidige boekjaar verwacht H&M, zeker in het eerste kwartaal, nog last te hebben van de coronacrisis: op dit moment is zo’n 36% van alle winkels dicht en ook tijdens de feestdagen en solden (1 december tot 27 januari) lag de omzet 23% lager. Toch meent H&M sterk te staan, ook financieel. 

“We zetten onze initiatieven voor digitale groei, integratie van de kanalen en optimalisatie van de winkelportefeuille voort. Snelheid en flexibiliteit zullen de komende tijd nog belangrijker worden, met name in de supply chain, om de klant het beste aanbod te garanderen en de beschikbaarheid in alle kanalen te vergroten”, aldus Helmersson.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode15 december, 2025
    Twinset benoemt Gabriele Maggio tot nieuwe CEO

    Gabriele Maggio wordt de nieuwe CEO van Twinset. Zijn benoeming volgt op de overname in juni, toen Borletti Group en Quadrivio & Pambianco het merk gezamenlijk in handen namen. Samen willen ze de aanwezigheid van het merk in Europa versterken.

  • icon
    Mode15 december, 2025
    Santiago Cucci en Michaël Benabou mogen (deel van) IKKS overnemen

    De rechtbank voor economische zaken in Parijs kiest voor het bod van Santiago Cucci en Michaël Benabou om IKKS over te nemen. De beslissing maakt een einde aan maanden van onzekerheid voor het modehuis in gerechtelijke reorganisatie. Het winnende plan behoudt 219 verkooppunten in Frankrijk en 546 banen, met focus...

  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN