H&M zwicht voor rondingen

H&M zwicht voor rondingen

De Zweedse moderetailer H&M haalt met zijn nieuwste campagnes voor badmode de schijnwerpers: na de opgemerkte campagne met superster Beyoncé, krijgt het merk nu ook heel wat media-aandacht voor zijn samenwerking met fotomodel Jennie Runk. De Amerikaanse heeft immers een maatje 12 en is als dusdanig het eerste plus-size model dat voor H&M in bikini verschijnt.

Schandalen en consumentendruk

Dat H&M voor deze campagne afstapt van het extreem magere vrouwelijke fotomodel is niet geheel toevallig: twee (min of meer) recente gebeurtenissen liggen aan de basis van deze ommekeer. Om te beginnen was er de Zweedse blogster Rebecka Silvekroon die bijna drie jaar geleden foto’s had geüpload van mannequinpoppen ‘met een maatje meer’.

 

De foto’s kregen aanvankelijk weinig reactie, maar werden in maart dit jaar toch opgepikt en over de hele wereld verspreid. Alleen werden de foto’s verspreid met het verhaal dat H&M in zijn winkels nu rondere mannequinpoppen gebruikte, terwijl de foto’s eigenlijk genomen waren bij Zweedse concurrent Ahlens en door Silvekroon precies gebruikt werden om de praktijken bij H&M aan te klagen.

 

Een tweede schandaal bracht vorige maand aan het licht dat Zweedse modeagenten in Stockholm modellen ronselden aan een van de grootste ziekenhuizen voor patiënten met eetstoornissen. Meisjes van amper 14, die in behandeling waren voor anorexia of boulimie, werden er uitgenodigd voor een fotosessie.

 

Nieuwe koers?

De combinatie van die feiten zorgde voor heel wat heisa en verhoogde de druk op H&M om meer ‘natuurlijk geproportioneerde’ vrouwen te gebruiken voor zijn campagnes, net zoals zijn Zweedse concurrent Ahlens.

 

Met resultaat, want als de keuze voor de ‘welgevormde’ Beyoncé als gezicht – en lichaam – van de zomercampagne al als vernieuwend doorgaat, is de keuze voor Runk dat nog veel meer. Bovendien gaf de Zweedse modegigant de door haar geshowde collectie met opzet geen “grote maten”-label mee.

 

H&M zegt te hopen dat nu ook andere kledingretailers meer vrouwen met “een gezond geproportioneerd lichaam” in zullen zetten voor hun campagnes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top