H&M zwicht voor rondingen | RetailDetail

H&M zwicht voor rondingen

H&M zwicht voor rondingen

De Zweedse moderetailer H&M haalt met zijn nieuwste campagnes voor badmode de schijnwerpers: na de opgemerkte campagne met superster Beyoncé, krijgt het merk nu ook heel wat media-aandacht voor zijn samenwerking met fotomodel Jennie Runk. De Amerikaanse heeft immers een maatje 12 en is als dusdanig het eerste plus-size model dat voor H&M in bikini verschijnt.

Schandalen en consumentendruk

Dat H&M voor deze campagne afstapt van het extreem magere vrouwelijke fotomodel is niet geheel toevallig: twee (min of meer) recente gebeurtenissen liggen aan de basis van deze ommekeer. Om te beginnen was er de Zweedse blogster Rebecka Silvekroon die bijna drie jaar geleden foto’s had geüpload van mannequinpoppen ‘met een maatje meer’.

 

De foto’s kregen aanvankelijk weinig reactie, maar werden in maart dit jaar toch opgepikt en over de hele wereld verspreid. Alleen werden de foto’s verspreid met het verhaal dat H&M in zijn winkels nu rondere mannequinpoppen gebruikte, terwijl de foto’s eigenlijk genomen waren bij Zweedse concurrent Ahlens en door Silvekroon precies gebruikt werden om de praktijken bij H&M aan te klagen.

 

Een tweede schandaal bracht vorige maand aan het licht dat Zweedse modeagenten in Stockholm modellen ronselden aan een van de grootste ziekenhuizen voor patiënten met eetstoornissen. Meisjes van amper 14, die in behandeling waren voor anorexia of boulimie, werden er uitgenodigd voor een fotosessie.

 

Nieuwe koers?

De combinatie van die feiten zorgde voor heel wat heisa en verhoogde de druk op H&M om meer ‘natuurlijk geproportioneerde’ vrouwen te gebruiken voor zijn campagnes, net zoals zijn Zweedse concurrent Ahlens.

 

Met resultaat, want als de keuze voor de ‘welgevormde’ Beyoncé als gezicht – en lichaam – van de zomercampagne al als vernieuwend doorgaat, is de keuze voor Runk dat nog veel meer. Bovendien gaf de Zweedse modegigant de door haar geshowde collectie met opzet geen “grote maten”-label mee.

 

H&M zegt te hopen dat nu ook andere kledingretailers meer vrouwen met “een gezond geproportioneerd lichaam” in zullen zetten voor hun campagnes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.