H&M zwicht voor rondingen

H&M zwicht voor rondingen

De Zweedse moderetailer H&M haalt met zijn nieuwste campagnes voor badmode de schijnwerpers: na de opgemerkte campagne met superster Beyoncé, krijgt het merk nu ook heel wat media-aandacht voor zijn samenwerking met fotomodel Jennie Runk. De Amerikaanse heeft immers een maatje 12 en is als dusdanig het eerste plus-size model dat voor H&M in bikini verschijnt.

Schandalen en consumentendruk

Dat H&M voor deze campagne afstapt van het extreem magere vrouwelijke fotomodel is niet geheel toevallig: twee (min of meer) recente gebeurtenissen liggen aan de basis van deze ommekeer. Om te beginnen was er de Zweedse blogster Rebecka Silvekroon die bijna drie jaar geleden foto’s had geüpload van mannequinpoppen ‘met een maatje meer’.

 

De foto’s kregen aanvankelijk weinig reactie, maar werden in maart dit jaar toch opgepikt en over de hele wereld verspreid. Alleen werden de foto’s verspreid met het verhaal dat H&M in zijn winkels nu rondere mannequinpoppen gebruikte, terwijl de foto’s eigenlijk genomen waren bij Zweedse concurrent Ahlens en door Silvekroon precies gebruikt werden om de praktijken bij H&M aan te klagen.

 

Een tweede schandaal bracht vorige maand aan het licht dat Zweedse modeagenten in Stockholm modellen ronselden aan een van de grootste ziekenhuizen voor patiënten met eetstoornissen. Meisjes van amper 14, die in behandeling waren voor anorexia of boulimie, werden er uitgenodigd voor een fotosessie.

 

Nieuwe koers?

De combinatie van die feiten zorgde voor heel wat heisa en verhoogde de druk op H&M om meer ‘natuurlijk geproportioneerde’ vrouwen te gebruiken voor zijn campagnes, net zoals zijn Zweedse concurrent Ahlens.

 

Met resultaat, want als de keuze voor de ‘welgevormde’ Beyoncé als gezicht – en lichaam – van de zomercampagne al als vernieuwend doorgaat, is de keuze voor Runk dat nog veel meer. Bovendien gaf de Zweedse modegigant de door haar geshowde collectie met opzet geen “grote maten”-label mee.

 

H&M zegt te hopen dat nu ook andere kledingretailers meer vrouwen met “een gezond geproportioneerd lichaam” in zullen zetten voor hun campagnes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top