RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hudson’s Bay “veel sterker dan een jaar geleden”

icon
Mode4 april, 2019

Hudson’s Bay leest beterschap in het voorbije kwartaal, al valt de omzet nog wel terug. “We staan veel sterker dan een jaar geleden”, meent de warenhuisgroep. Om de winst op te krikken plant HBC nog verschillende winkelsluitingen.

 

Weer positieve cashflow

De Canadese warenhuisgroep Hudson’s Bay Company (HBC) zag de vergelijkbare omzet in het voorbije vierde kwartaal (tot 2 februari) met 1,4 procent zakken. De totale omzet kwam uit op 2,89 miljard Canadese dollar (2,57 miljard euro) ten opzichte van 3,07 miljard Canadese dollar een jaar eerder. Het nettoverlies klom op tot 226 miljoen Canadese dollar (201 miljoen euro) vergeleken met het nettoresultaat van 180 miljoen Canadese dollar in hetzelfde kwartaal vorig boekjaar.

Toch is de groep positief over de behaalde resultaten: “We zijn vandaag een veel sterkere onderneming dan een jaar geleden, ondanks enkele belangrijke omzetuitdagingen dit kwartaal,” zegt Helena Foulkes, CEO van HBC in een verklaring: “We hebben weer een positieve operationele cashflow, verbeterden de winst voor al onze bedrijfstakken, verbeterden de winstgevendheid met 30 procent en sterkten onze balans aan.”

 

Brutowinstmarge de hoogte in

Voor het volledige boekjaar bedroeg het nettoverlies 631 miljoen Canadese dollar (561,48 miljoen euro). De gecorrigeerde EBITDA steeg weliswaar met liefst 63 procent tot 426 miljoen Canadese dollar (379 miljoen euro), met dank aan de fusie met de Duitse sectorgenoot Karstadt. Zonder die joint venture zou er een toename van 30 procent zijn geweest.

De brutowinstmarge bedroeg 38,9 procent, een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Zonder de herstructureringskosten van vorig jaar – de groep sloot heel wat verlieslatende winkels – had de brutowinstmarge 39,9 procent bedragen, een stijging van 110 basispunten ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij elke bedrijfseenheid een bijdrage leverde aan de verbetering.

 

“Waarde van het bedrijf aangetoond”

“We hebben onlangs twee belangrijke transacties voltooid die de inherente waarde van het bedrijf aantonen. Onze aangescherpte financiële discipline en gestroomlijnde focus vormen een solide basis om op voort te bouwen in 2019”, claimt bestuursvoorzitter Richard Baker. Dit jaar sluit de groep nog alle vestigingen van het Amerikaanse Home Outfitters en ook 20 vestigingen van outletketen Saks Off 5th gaan op de schop.

Hudson’s Bay Company heeft in Nederland vestigingen van Hudson’s Bay en Saks Off 5th en stapte vorig jaar in een joint venture met Karstadt. In België behoort Galeria Inno tot de nieuwe groep. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN