Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Het Belgische uurwerkmerk Ice-Watch verliest één van zijn karakteristieken: producent TKS mag de horloges niet langer verdelen in stapelbare kleurige vierkante boxen met knopjes op. Die lijken namelijk te veel op Lego-blokken.

Verbod kamer van koophandel bevestigd

Het was Lego zelf dat Ice-Watch voor de rechtbank van Brussel had gedaagd, en daar zowel in eerste aanleg als in beroep gelijk heeft gekregen. De rechters vinden de gelijkenis inderdaad te groot, waardoor het publiek verkeerdelijk zou kunnen denken dat het gaat om een product dat de steun van Lego geniet.

 

Indien Ice-Watch de blokjesdozen nog gebruikt, moet het een dwangsom van 200 euro per product en 10.000 euro per dag betalen. Lego heeft immers een patent op de vormen, besliste de rechter in beroep. Eind 2011 had ook de rechtbank van koophandel al gezegd dat KTS de verdeling van Ice-Watch-uurwerken in boxen moest stopzetten. Het bedrijf krijgt nu 90 dagen om zijn productverpakking aan te passen. Nadien kan het beboet worden.

Internationale hit van Belgische bodem

Ice-Watch is een internationaal succes: sinds de creatie ervan in 2007 in Bastenaken werden er wereldwijd al bijna negen miljoen exemplaren verkocht. De uurwerken worden inmiddels verdeeld via 12.000 verkooppunten in meer dan honderd landen. Elke maand bezoeken ook zo’n 150.000 mensen de website van de onderneming en het merk telt al ruim 2,6 miljoen fans op Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top