Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos | RetailDetail

Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Het Belgische uurwerkmerk Ice-Watch verliest één van zijn karakteristieken: producent TKS mag de horloges niet langer verdelen in stapelbare kleurige vierkante boxen met knopjes op. Die lijken namelijk te veel op Lego-blokken.

Verbod kamer van koophandel bevestigd

Het was Lego zelf dat Ice-Watch voor de rechtbank van Brussel had gedaagd, en daar zowel in eerste aanleg als in beroep gelijk heeft gekregen. De rechters vinden de gelijkenis inderdaad te groot, waardoor het publiek verkeerdelijk zou kunnen denken dat het gaat om een product dat de steun van Lego geniet.

 

Indien Ice-Watch de blokjesdozen nog gebruikt, moet het een dwangsom van 200 euro per product en 10.000 euro per dag betalen. Lego heeft immers een patent op de vormen, besliste de rechter in beroep. Eind 2011 had ook de rechtbank van koophandel al gezegd dat KTS de verdeling van Ice-Watch-uurwerken in boxen moest stopzetten. Het bedrijf krijgt nu 90 dagen om zijn productverpakking aan te passen. Nadien kan het beboet worden.

Internationale hit van Belgische bodem

Ice-Watch is een internationaal succes: sinds de creatie ervan in 2007 in Bastenaken werden er wereldwijd al bijna negen miljoen exemplaren verkocht. De uurwerken worden inmiddels verdeeld via 12.000 verkooppunten in meer dan honderd landen. Elke maand bezoeken ook zo’n 150.000 mensen de website van de onderneming en het merk telt al ruim 2,6 miljoen fans op Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.