Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos | RetailDetail

Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Het Belgische uurwerkmerk Ice-Watch verliest één van zijn karakteristieken: producent TKS mag de horloges niet langer verdelen in stapelbare kleurige vierkante boxen met knopjes op. Die lijken namelijk te veel op Lego-blokken.

Verbod kamer van koophandel bevestigd

Het was Lego zelf dat Ice-Watch voor de rechtbank van Brussel had gedaagd, en daar zowel in eerste aanleg als in beroep gelijk heeft gekregen. De rechters vinden de gelijkenis inderdaad te groot, waardoor het publiek verkeerdelijk zou kunnen denken dat het gaat om een product dat de steun van Lego geniet.

 

Indien Ice-Watch de blokjesdozen nog gebruikt, moet het een dwangsom van 200 euro per product en 10.000 euro per dag betalen. Lego heeft immers een patent op de vormen, besliste de rechter in beroep. Eind 2011 had ook de rechtbank van koophandel al gezegd dat KTS de verdeling van Ice-Watch-uurwerken in boxen moest stopzetten. Het bedrijf krijgt nu 90 dagen om zijn productverpakking aan te passen. Nadien kan het beboet worden.

Internationale hit van Belgische bodem

Ice-Watch is een internationaal succes: sinds de creatie ervan in 2007 in Bastenaken werden er wereldwijd al bijna negen miljoen exemplaren verkocht. De uurwerken worden inmiddels verdeeld via 12.000 verkooppunten in meer dan honderd landen. Elke maand bezoeken ook zo’n 150.000 mensen de website van de onderneming en het merk telt al ruim 2,6 miljoen fans op Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.