Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Ice-Watch mag niet meer in Lego-doos

Het Belgische uurwerkmerk Ice-Watch verliest één van zijn karakteristieken: producent TKS mag de horloges niet langer verdelen in stapelbare kleurige vierkante boxen met knopjes op. Die lijken namelijk te veel op Lego-blokken.

Verbod kamer van koophandel bevestigd

Het was Lego zelf dat Ice-Watch voor de rechtbank van Brussel had gedaagd, en daar zowel in eerste aanleg als in beroep gelijk heeft gekregen. De rechters vinden de gelijkenis inderdaad te groot, waardoor het publiek verkeerdelijk zou kunnen denken dat het gaat om een product dat de steun van Lego geniet.

 

Indien Ice-Watch de blokjesdozen nog gebruikt, moet het een dwangsom van 200 euro per product en 10.000 euro per dag betalen. Lego heeft immers een patent op de vormen, besliste de rechter in beroep. Eind 2011 had ook de rechtbank van koophandel al gezegd dat KTS de verdeling van Ice-Watch-uurwerken in boxen moest stopzetten. Het bedrijf krijgt nu 90 dagen om zijn productverpakking aan te passen. Nadien kan het beboet worden.

Internationale hit van Belgische bodem

Ice-Watch is een internationaal succes: sinds de creatie ervan in 2007 in Bastenaken werden er wereldwijd al bijna negen miljoen exemplaren verkocht. De uurwerken worden inmiddels verdeeld via 12.000 verkooppunten in meer dan honderd landen. Elke maand bezoeken ook zo’n 150.000 mensen de website van de onderneming en het merk telt al ruim 2,6 miljoen fans op Facebook.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top