Iedereen ontwerper op nieuw hemdenplatform Bivolino

Bivolino, een Limburgse producent van hemden op maat, laat iedereen eigen ontwerpen aanbieden op zijn online platform. Via een 3D-configurator kan iedereen eigen hemden ontwerpen en bij Bivolino beschikbaar stellen.

 

Open platform voor ontwerpen

Bivolino maakt sinds twintig jaar hemden op maat, via een gepatenteerde matentechnologie, die het zuiver online verkoopt. Bestellingen worden binnen de twee weken in ateliers in vooral Roemenië en Tunesië geproduceerd, waarna het Hasseltse bedrijf zo ongeveer 17.000 hemden aan 6.500 klanten per jaar levert.

 

Er zijn al 400 stoffen en miljoenen verschillende keuze-opties beschikbaar, maar daar komen nu nog eindeloos veel nieuwe opties bij: Bivolino stelt zijn platform open en lanceert een nieuwe webshop, waarop iedereen ontwerpen kan uploaden, schrijft De Standaard: zowel individuele klanten als influencers kunnen met behulp van een 3D-configurator een eigen ontwerp creëren en verkopen via het platform. Designers krijgen vijf procent commissie op bestellingen van hun werk. Een hemd kost er gemiddeld 85 euro. 

 

“En uiteraard kunnen ze hun verkoop een duwtje in de rug geven via Instagram of andere sociale media. Op die manier creëren we een win-winrelatie: het is goed voor de platformverkopers en voor Bivolino”, zegt zaakvoerder Michel Byvoet in de krant.

 

Geen retours, geen overstock

Met de lancering speelt Bivolino in op de retailtrends van hyperpersonalisatie, crowdsourcing en de evolutie van B2C naar (B2)C2C. Door in te zetten op een online platform en ‘made to order’ heeft het naar eigen zeggen een kleine ecologische voetafdruk: de Limburgers vermijden zo retourzendingen en hebben geen onverkochte voorraden. “Als de klant toch ontevreden is, wordt een tweede hemd met aangepaste maten gratis verstuurd”, voegt Byvoet toe. “Het eerste hemd mag de klant houden.”

 

Bivolino is overigens een micro-multinational: het bedrijf telt slechts zeven medewerkers in Hasselt, maar levert wel in zeven landen en stelt haar matentechnologie ook ter beschikking van grote, internationale retailers zoals Amazon, Marks & Spencer en de Otto-groep.