Inditex gaat mode op Zalando verkopen | RetailDetail

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

Inditex gaat haar Oysho-merk in Nederland op Zalando verkopen. Dat wordt zo de eerste internationale markt in de samenwerking van de Spaanse moederonderneming van onder andere modeketen Zara.

Samenwerken als technologiepartij

Inditex maakt het assortiment van het ‘beach and sleep wear’-merk Oysho eerst voor de Nederlandse klant beschikbaar in de digitale schappen bij Zalando. “Zij hebben hierdoor een extra verkoopkanaal. Een brandshop met hun assets, hun merk- en marketinguitingen. Dit was eerst ondenkbaar; ze zien ons echter niet als concurrent maar als technologiepartij”, meldt Ken Fontijn van Zalando aan Emerce.

 

Wanneer de samenwerking voor Zalando en Inditex naar wens verloopt, wordt deze opgeschaald naar andere landen waar Zalando actief is. Inditex, dat in Lelystad een nieuw distributiecentrum gaat bouwen, startte begin dit jaar de samenwerking met Zalando. De eerste resultaten daarvan waren in Duitsland te zien en krijgen nu een vervolg op de Nederlandse markt.

 

Bestellen bij Zalando, verzenden via Oysho

De ‘achterkant’ van de samenwerking is in handen van Oysho: wanneer een klant bij Zalando, ontvangt Oysho de order en wordt de bestelling vanuit het eigen warehouse naar de klant gezonden. Dit gebeurt volgens de voorwaarden en het servicelevel van Zalando. De klant mag geen verschil merken tussen Zalando als verkoper en verzender of de partner. Fontijn: “Dit is een goed voorbeeld van hoe we ons platform uitbouwen en hoe we fashionspelers aan ons binden. De consument wordt hier uiteindelijk beter van.”

 

Het Spaanse modeconcern Inditex is met kledingmerken als Zara en Bershka inmiddels online actief in 46 landen. Zo krijgt India op 4 oktober een webwinkel van Zara. Zalando van zijn kant verwerkt maandelijks tweehonderd miljoen bezoekers uit vijftien Europese landen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.