Inditex gaat mode op Zalando verkopen | RetailDetail

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

Inditex gaat mode op Zalando verkopen

Inditex gaat haar Oysho-merk in Nederland op Zalando verkopen. Dat wordt zo de eerste internationale markt in de samenwerking van de Spaanse moederonderneming van onder andere modeketen Zara.

Samenwerken als technologiepartij

Inditex maakt het assortiment van het ‘beach and sleep wear’-merk Oysho eerst voor de Nederlandse klant beschikbaar in de digitale schappen bij Zalando. “Zij hebben hierdoor een extra verkoopkanaal. Een brandshop met hun assets, hun merk- en marketinguitingen. Dit was eerst ondenkbaar; ze zien ons echter niet als concurrent maar als technologiepartij”, meldt Ken Fontijn van Zalando aan Emerce.

 

Wanneer de samenwerking voor Zalando en Inditex naar wens verloopt, wordt deze opgeschaald naar andere landen waar Zalando actief is. Inditex, dat in Lelystad een nieuw distributiecentrum gaat bouwen, startte begin dit jaar de samenwerking met Zalando. De eerste resultaten daarvan waren in Duitsland te zien en krijgen nu een vervolg op de Nederlandse markt.

 

Bestellen bij Zalando, verzenden via Oysho

De ‘achterkant’ van de samenwerking is in handen van Oysho: wanneer een klant bij Zalando, ontvangt Oysho de order en wordt de bestelling vanuit het eigen warehouse naar de klant gezonden. Dit gebeurt volgens de voorwaarden en het servicelevel van Zalando. De klant mag geen verschil merken tussen Zalando als verkoper en verzender of de partner. Fontijn: “Dit is een goed voorbeeld van hoe we ons platform uitbouwen en hoe we fashionspelers aan ons binden. De consument wordt hier uiteindelijk beter van.”

 

Het Spaanse modeconcern Inditex is met kledingmerken als Zara en Bershka inmiddels online actief in 46 landen. Zo krijgt India op 4 oktober een webwinkel van Zara. Zalando van zijn kant verwerkt maandelijks tweehonderd miljoen bezoekers uit vijftien Europese landen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.