RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Instagram is nu ook een hyperpersoonlijk winkelcentrum

icon
Mode20 maart, 2019

Je kan vanaf nu ook shoppen op Instagram: foto’s van merken worden ‘shoppable’ en je kan de producten meteen kopen en afrekenen in de app zelf. Zo kunnen gebruikers naadloos winkelen in hun eigen omgeving, met alleen hun favoriete merken.

 

Afrekenen binnen Instagram

Aan het scrollen op Instagram en een leuk T-shirt gezien? Vanaf nu kan je het rechtstreeks kopen, zonder eerst nog naar de webshop van het merk of de retailer te worden gestuurd. Het socialemedianetwerk pakt in de Verenigde Staten uit met een ‘checkout’-functie: tik op het product en je kan meteen bijvoorbeeld je maat en kleur kiezen, waarna je direct kan betalen. 

 

De eerste keer dat je langs de virtuele Instagram-kassa passeert, moet je wel nog je e-mailadres, rekeninginformatie en bezorgadres in te tikken. Daarna onthoudt de app die voor je, “veilig bewaard voor het gemak als je de volgende keer shopt”, aldus het platform. Zelfs de ‘track & trace’, met meldingen over de verzending en levering, kan je vervolgens binnen de app zelf krijgen.

 

De uitrol is deze week gestart in de Verenigde Staten, met bij de lancering een selectie van twintig labels die al erg actief zijn op Instagram. Enkele merken en retailers die al meedoen, zijn zo Adidas, Burberry, H&M, NYX Cosmetics en Prada . In de komende weken komen daar nog nieuwe namen bij. Deelnemende merken moeten een stukje van hun op het netwerk behaalde omzet afstaan, maar Instagram maakt niet publiek hoeveel.

 

Al je merken onder één dak

De kracht van Instagram als shopkanaal zal vooral uit de personalisatie bestaan: op het fotoplatform is het aanbod al gecureerd volgens ieders persoonlijke smaak, aangezien je er de merken volgt die je aanspreken en dus ook hun producten te zien krijgt. Bovendien beschikt de Facebook-dochter over een schat aan data, waardoor het doelgericht op bepaalde consumenten kan mikken met content en merken ‘op maat’.

 

“Het is gepersonaliseerd voor jou, gebaseerd op de merken die je volgt en die je anders misschien nooit zou hebben ontdekt, en je kan ze allemaal op één plek shoppen. Dat is best interessant voor ons bij Instagram”, zegt projectverantwoordelijke Ashley Yuki aan het magazine Wired.

 

Al een jaar geleden had Instagram shop-posts toegevoegd, waardoor consumenten zowel gerichte advertenties als ‘branded content’ te zien krijgen, met daarop meteen ook de naam en de prijs van het product. Wie toen wilde kopen, moest wel nog doorklikken naar de kooppagina van de aanbieder. In het Explore-tabblad is sindsdien eveneens een sectie voor ‘shopping’ aanwezig, waar merken en producten op basis van je zoekgedrag worden voorgesteld. Meer dan 130 miljoen mensen zouden maandelijks op die shop-posts doorklikken.

 

In totaal telt Instagram elke maand meer dan een miljard gebruikers. Het bedrijf heeft volgens Wired een gedetailleerd dossier over elk van hen, van de categorieën waarin ze geïnteresseerd zijn tot welke advertenties het langst hun aandacht trekken. Voor merken is de nieuwe Checkout dan ook “als een winkel openen in een winkelcentrum waar de klanten die het meest waarschijnlijk bij hen kopen automatisch naar de voordeur worden geleid”, aldus Wired.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN