Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking | RetailDetail

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking
Foto: Alibaba

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.

 

Tmall x Intersport met VR en AR

De nieuwe winkel is te vinden in de toeristische straat Qianmen en wordt als ‘Tmall x Intersport’ geafficheerd. Op twee verdiepingen vinden shoppers er een futuristische winkel, die Alibaba’s geloof in ‘New Retail’ moet belichamen. New Retail wil het beste van online en offline beleving samenbrengen, aldus Alibaba. “De nieuwe in-store technologieën bieden consumenten in China een ongeziene winkelervaring, die zowel informeert als entertaint. Zo kunnen mensen plezier hebben terwijl ze de producten kopen die exact aan hun unieke vraag beantwoorden”, bevestigt Intersport-CEO Victor Duran.

 

“Het verheugt ons om een uitgebreid scala aan Tmall-technologieën en toepassingen onder één dak te zien in de Intersport-winkel”, zegt ook Jessica Liu, topvrouw van de mode- en luxe-afdeling van Tmall. Zo konden klanten bij de opening verschillende spelletjes met toegevoegde en virtuele realiteit uitproberen, maar vooral het slimme schap en de slimme schoenenspiegel zijn blikvangers in de nieuwe winkel.

 

Chinezen moeten (verplicht) fitter worden

Wie producten uit het slimme schoenenschap neemt, krijgt op een scherm meteen extra informatie over het artikel te zien. Sensoren in het slimme schap detecteren namelijk wanneer iets wordt vastgenomen. Ook de slimme schoenenspiegel toont meer informatie over de schoenen die shoppers ervoor houden, net als andere kleuropties en eventuele extra varianten.

 

Consumenten informatie geven en opvoeden over de juiste sportkleding en -uitrusting voor ieders behoeften is zeker in China cruciaal, klinkt het, want de overheid heeft de bevolking opgedragen om fysiek fitter te worden. Ook in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen in 2020 en de Asia Games in 2022, die in het land worden georganiseerd, stijgt de interesse in een actieve levensstijl.

 

Handenvrij shoppen en virtuele winkelmandjes

Daarnaast is er de AI Shopping Assistant, een interactieve spiegel die complementaire of soortgelijke items aanraadt als wat shoppers in de paskamer aanhebben. Met de digitale kiosk Cloud Shelf wordt het aanbod ook nog eens vier maal groter dan wat in de winkel hangt: via touchscreens kunnen shoppers de hele online catalogus doorzoeken. Verder is ook thuislevering mogelijk voor wie handenvrij wil shoppen: binnen een straal van 5 kilometer krijgen klanten hun aankopen binnen de twee uur geleverd, terwijl Alibaba’s logistiekdienst Cainiao eender waar in China al de volgende dag levert.

 

Niet zeker van je keuze? Door de QR-codes van artikelen te scannen met hun smartphone, voegen shoppers ze toe aan hun virtuele winkelmandje en kunnen ze ze achteraf nog online bestellen. Wie voor gesloten deuren staat, kan er ook alsnog shoppen dankzij de interactieve etalage met bewegingssensor en gezichtsherkenning: het metershoge scherm raadt de leeftijd en het geslacht van voorbijgangers en raadt hen passende schoenen aan.

 

Tmall naar 1.000 partners en 200.000 winkels

Tmall is volgens Intersport-topman Duran de beste partner om de Chinese consumenten te bereiken, aangezien de technologieën van het Chinese platform toelaten om alle winkels van de sportketen in China met elkaar te verbinden. Het Zwitserse Intersport is sinds 2013 in China actief en heeft er vandaag  24 winkels. Sinds 2016 heeft het ook een eigen webshop op Tmall. In de komende jaren wil de sportretailer naar duizend winkels in het land.

 

Tmall specialiseert zich in het helpen van Westerse merken om in China voet aan de grond te krijgen. De Fashion-afdeling werkte zo tot nu toe samen met ruim 400 merken, van Burberry tot Zara, en heeft 50.000 fysieke winkels helpen digitaliseren. Het doel is om binnen de twaalf maanden met duizend merken samen te werken en liefst 200.000 winkels te digitaliseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.