JBC en Schoenen Torfs intiemer dan ooit op de Meir

JBC en Schoenen Torfs intiemer dan ooit op de Meir

Afgelopen vrijdag is op de Antwerpse Meir de duo-winkel van Schoenen Torfs en JBC heropend in een volledig nieuw jasje. De winkel onderging een grondige transformatie, waarbij een gloednieuw winkelconcept er voor het eerst voor zorgt dat beide retailformules samen echt één geheel vormen.

Twee Vlaamse reuzen onder één dak

Dat JBC en Schoenen Torfs het op commercieel vlak goed met elkaar kunnen vinden, is al langer geweten: beide retailers zijn al langer op heel wat locaties vlak naast elkaar te vinden, de laatste jaren ook steeds vaker onder een gezamenlijke inkom-pui die uitsplitst naar de afzonderlijke enseignes.

 

In 2007 hebben beide modeketens er op de Meir in Antwerpen voor gekozen om zich zelfs samen onder één dak te vestigen. Een unicum in het Belgische retaillandschap, in belangrijke mate ingegeven door de zware huurlast van een groot winkelpand op een dergelijke toplocatie. Maar Barbara Torfs, marketing manager bij Schoenen Torfs, gelooft ook absoluut in “de versterkende commerciële werking van elkaars aanwezigheid”.

 

Toch behield elke formule in deze “duo-winkel” nog resoluut zijn eigen look & feel, maar dat gaf uiteindelijk geen van beide formules nog voldoening. “Hoezeer ieder ook zijn best deed en hoe succesvol het concept ook was”, aldus Barbara Torfs, “het zorgde voor een zekere onrust en kwam ook de totaaluitstraling van het geheel niet ten goede.”

 

Uniek nieuw winkelconcept

Vijf jaar later was de tijd dus rijp voor een flinke restyling, waarbij het winkelpand vanop de begane grond tot en met de tweede verdieping dezelfde uitstraling heeft. Het gezamenlijke winkelconcept van ontwerpbureau Pure Sang moet voor meer rust en overzicht op de winkelvloer zorgen, maar tegelijkertijd ook beantwoorden aan de afzonderlijke behoeftes rond presentatiemogelijkheden en uitstraling.

 

Het duurde dan ook tien maanden vooraleer zowel JBC als Schoenen Torfs zich de volle 100% konden vinden in het winkelontwerp. Dat dit niet altijd makkelijk was, bevestigt Barbara Torfs. “Maar uiteindelijk is het resultaat verbluffend. Nooit hadden we durven dromen dat het ons zo goed zou lukken om een winkelinterieur te creëren waarbij de beide partijen toch het gevoel zouden hebben dat het gerealiseerde concept niet zo erg ver af ligt van wat in de afzonderlijke winkels gebeurt.”

 

Of het concept navolging zal krijgen in andere steden, is nog onduidelijk. “Voorlopig zijn er zeker geen plannen in die richting. De Antwerpse Meir is immers een unieke locatie in Vlaanderen; dit winkelconcept is niet zomaar naar een andere stad of ander winkelpand te vertalen”, besluit Torfs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top