JBC en Schoenen Torfs intiemer dan ooit op de Meir

JBC en Schoenen Torfs intiemer dan ooit op de Meir

Afgelopen vrijdag is op de Antwerpse Meir de duo-winkel van Schoenen Torfs en JBC heropend in een volledig nieuw jasje. De winkel onderging een grondige transformatie, waarbij een gloednieuw winkelconcept er voor het eerst voor zorgt dat beide retailformules samen echt één geheel vormen.

Twee Vlaamse reuzen onder één dak

Dat JBC en Schoenen Torfs het op commercieel vlak goed met elkaar kunnen vinden, is al langer geweten: beide retailers zijn al langer op heel wat locaties vlak naast elkaar te vinden, de laatste jaren ook steeds vaker onder een gezamenlijke inkom-pui die uitsplitst naar de afzonderlijke enseignes.

 

In 2007 hebben beide modeketens er op de Meir in Antwerpen voor gekozen om zich zelfs samen onder één dak te vestigen. Een unicum in het Belgische retaillandschap, in belangrijke mate ingegeven door de zware huurlast van een groot winkelpand op een dergelijke toplocatie. Maar Barbara Torfs, marketing manager bij Schoenen Torfs, gelooft ook absoluut in “de versterkende commerciële werking van elkaars aanwezigheid”.

 

Toch behield elke formule in deze “duo-winkel” nog resoluut zijn eigen look & feel, maar dat gaf uiteindelijk geen van beide formules nog voldoening. “Hoezeer ieder ook zijn best deed en hoe succesvol het concept ook was”, aldus Barbara Torfs, “het zorgde voor een zekere onrust en kwam ook de totaaluitstraling van het geheel niet ten goede.”

 

Uniek nieuw winkelconcept

Vijf jaar later was de tijd dus rijp voor een flinke restyling, waarbij het winkelpand vanop de begane grond tot en met de tweede verdieping dezelfde uitstraling heeft. Het gezamenlijke winkelconcept van ontwerpbureau Pure Sang moet voor meer rust en overzicht op de winkelvloer zorgen, maar tegelijkertijd ook beantwoorden aan de afzonderlijke behoeftes rond presentatiemogelijkheden en uitstraling.

 

Het duurde dan ook tien maanden vooraleer zowel JBC als Schoenen Torfs zich de volle 100% konden vinden in het winkelontwerp. Dat dit niet altijd makkelijk was, bevestigt Barbara Torfs. “Maar uiteindelijk is het resultaat verbluffend. Nooit hadden we durven dromen dat het ons zo goed zou lukken om een winkelinterieur te creëren waarbij de beide partijen toch het gevoel zouden hebben dat het gerealiseerde concept niet zo erg ver af ligt van wat in de afzonderlijke winkels gebeurt.”

 

Of het concept navolging zal krijgen in andere steden, is nog onduidelijk. “Voorlopig zijn er zeker geen plannen in die richting. De Antwerpse Meir is immers een unieke locatie in Vlaanderen; dit winkelconcept is niet zomaar naar een andere stad of ander winkelpand te vertalen”, besluit Torfs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top