RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JBC wint tijd aan de kassa met RFID

icon
Mode7 juni, 2018

Dankzij RFID wint kledingretailer JBC per verkocht kledingstuk een tiental seconden tijd aan de kassa’s. Medewerkers hoeven prijskaartjes immers niet meer individueel te scannen.

 

Pionier in Belgische retailsector 

JBC rolde in 2015 als een van de eerste Belgische retailers radio-frequency identification (RFID) uit in zijn volledige logistieke keten. Het was de bedoeling om zo extra tijd te winnen aan de kassa en het gebruiksgemak voor het personeel te verhogen. Na een proef in twee winkels van de keten, voerde het de technologie in alle winkels en het distributiecentrum in.

 

“We boekten dankzij RFID al snel een tiental seconden winst per verkocht kledingstuk aan onze kassa’s”, zegt logistiek manager Fred Tielens. RFID maakte het mogelijk om alle kledingstukken van een klant in één keer automatisch in te scannen, waardoor medewerkers aan de kassa niet meer hoefden te zoeken naar prijskaartjes om te scannen.

 

Nieuwe werkwijze voor leveranciers

Al ging dat in het begin niet zonder slag of stoot: “De eerste leveringen waren niet volgens verwachting. Sommige van onze leveranciers naaiden de labels foutief in de kleding,  zonder rekening te houden met de maat of de kleur”, aldus nog Tielens. Eind 2014 trainde JBC daarom zijn meer dan honderd leveranciers wereldwijd om de RFID-labels correct in de kledij te naaien.

 

Ondertussen paste het ook het magazijn aan de nieuwe werkwijze aan: er kwamen RFID-tunnels in het logistieke centrum, zowel voor de controle van inkomende goederen als om uitgaande goederen na te kijken. Ook komen de goederen sindsdien al geteld en getagd aan in het distributiecentrum, waardoor er minder interne transporten nodig zijn en de levertijden zijn verminderd.

 

Volgende stap: inventarisatie

In de winkels veranderde de klassieke manier van werken eveneens. Bij JBC liep daarom eerst een pilootproject van een halfjaar om de integratie van de RFID-technologie in de kassa’s te optimaliseren. “Er komen toch wat uitdagingen bij kijken: RFID-lezers aan de kassa’s, koppeling met de RFID-labels, computers in de backroom, etc.”, geeft Tielens toe. Hij raadt dus aan om bij het hele RFID-traject een IT-verantwoordelijke te betrekken.

 

Nu wil JBC RFID ook nog gaan inzetten voor de inventarisatie van alle artikelen: de retailer zou de goederen dan precies kunnen lokaliseren in het levertraject van leverancier tot winkel. Een extra dimensie voor het voorraadbeheer, klinkt het.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN