JBC steunt Damiaanactie met 'Sjaals van de hoop'

JBC steunt Damiaanactie met 'Sjaals van de hoop'

Hoog bezoek gisteren bij JBC: prinses Astrid kwam er langs voor een workshop rond het knopen van sjaals. De modeketen verkoopt immers 'Sjaals van de hoop' ten voordele van Damiaanactie en dier strijd tegen tbc.

"Iets terugdoen"

'Sjaal van de hoop', zo heet de actie die modeketen JBC heeft opgezet ten voordele van Damiaanactie. De hulporganisatie, die dit jaar haar 50ste verjaardag viert, heeft in JBC een partner gevonden om de aandacht te vestigen op tuberculose, een typische 'armoedeziekte'.

 

"Sjaaltjes zijn hip en dankzij de workshops in de JBC-winkels ontdekken de klanten verschillende manieren om hun sjaaltje te knopen. Maatschappelijk engagement kan heel fashionable zijn", klinkt het bij JBC. Gisteren, niet toevallig op Wereldtuberculosedag, woonde prinses Astrid zo'n workshop bij

 

"We steunen deze actie omdat de landen waar Damiaanactie actief is, ook de landen zijn waar wij onze collecties laten produceren. Op die manier willen we iets terugdoen," zegt CEO Bart Claes.

 

40 euro om tbc-patiënt te genezen

Tbc is de grootste killer onder de infectieziektes en maakt elk jaar miljoenen slachtoffers, vooral onder jonge mensen tussen 15 en 44 jaar. Toch is de ziekte te genezen: met een volgehouden antibioticakuur overleeft liefst 95% van de patiënten.

 

In samenwerking met het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen heeft Damiaanactie een kortere behandeling ontwikkeld die uitstekende resultaten biedt. Die wordt nu al toegepast in Bangladesh en getest in een aantal Afrikaanse landen.

 

Die behandeling is bovendien aanzienlijk goedkoper: 40 euro volstaat nu om een patiënt te genezen. Het is in dat kader dat JBC zijn gewicht in de schaal werpt met het 'Sjaal van de hoop'-project. De sjaals bestaan in vier kleuren, zijn bedrukt met het logo van Damiaanactie (de hartvormige vlinder) en kosten 19,90 euro. Van dat bedrag gaat 5 euro naar Damiaanactie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top