JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels | RetailDetail

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

De modeketen JBC opent dit jaar tien nieuwe winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg. Daarnaast renoveert ze nog eens achttien bestaande verkooppunten en start ze met de verkoop via internet, om zo haar groei te bestendigen. In 2012 nam de omzet trouwens met dertien procent toe: JBC boekt nu op jaarbasis al voor 256 miljoen euro aan verkopen.

Omzettoename verdubbeld

“We hebben een erg goed jaar achter de rug”, zegt mede-eigenaar Bart Claes. “Aangezien we sterker groeien dan de markt, hebben we onze positie kunnen verstevigen.” De toename van het omzetcijfer was ook dubbel zo groot als in 2011. Financiële resultaten maakt JBC nog niet bekend, maar Claes geeft wel al aan dat de bedrijfskasstroom toeneemt in lijn met de omzet en dus een dubbelcijferige groei vertoont.

 

Om zijn groei te bestendigen, investeert JBC dit jaar 35 miljoen euro, waarvan zes miljoen euro naar de opening van nieuwe winkels gaat. Die komen in Sint-Joris-Winge, Wijnegem Shopping (oktober), Waasland Shopping, Belle Etoile Shopping in Strassen, Sint-Genesius-Rode, Deinze, Meise, Verviers, Eigenbrakel en Couillet. Daardoor zal het totaal op 137 komen. De afgelopen vijf jaar, kwamen er al 25 verkooppunten bij.

 

Nieuw logo, vernieuwd winkelpark en meer

Daarnaast wordt elf miljoen euro geïnvesteerd in een betere winkelbeleving: dit jaar gaan daarvoor achttien winkels op de schop. De volgende jaren wordt deze inspanning tegen een hoger tempo doorgetrokken, want volgend jaar staat zelfs de renovatie van 35 verkooppunten op het programma. Eind 2016 moet het hele winkelpark vernieuwd zijn. Eens afgewerkt, zal de totale investering zestig miljoen euro hebben gekost.

 

Verder wordt nog vijftien miljoen euro uitgetrokken voor een nieuw hoofdkantoor in Houthalen. Door de groei van het bedrijf - op de hoofdzetel werken nu al 246 mensen, 60 meer dan in 2008 - is het huidige onderkomen te krap geworden. Ten slotte gaat ook drie miljoen euro naar de vernieuwing van de kassasystemen.

 

JBC heeft intussen ook een nieuw logo ontworpen, waarbij de achtergrondsteunkleur is verdwenen. De gele bolletjes die de naam voorafgaan, komen daardoor prominenter uit. Tegen de zomer moet de verandering overal zichtbaar zijn.

 

Vanaf april ook in e-commerce

JBC pakt ook de elektronische handel aan: vanaf eind april zullen consumenten ook via het web kunnen bestellen. Ze krijgen hun order dan drie dagen later thuis of in de winkel geleverd. De elektronische handel wordt overigens eveneens binnengebracht in de winkel zelf: daar zullen de klanten hun bestellingen via een aanraakscherm kunnen ingeven, bijvoorbeeld als de gewenste maten niet in voorraad zijn op het verkooppunt.

 

Op het vlak van collecties gaat JBC dit jaar samenwerken met Muriel Scherre, die normaal lingerie ontwerpt, maar nu een zijsprong maakt. Eind deze maand moet het resultaat daarvan duidelijk zijn. In 2012 zette het bedrijf nog een samenwerking op met Stijn Helsen.

 

Na C&A en H&M is JBC de belangrijkste modeverkoper in ons land. “Al meer dan vijf jaar zijn we de beste van de Belgen”, aldus nog Claes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.