JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

De modeketen JBC opent dit jaar tien nieuwe winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg. Daarnaast renoveert ze nog eens achttien bestaande verkooppunten en start ze met de verkoop via internet, om zo haar groei te bestendigen. In 2012 nam de omzet trouwens met dertien procent toe: JBC boekt nu op jaarbasis al voor 256 miljoen euro aan verkopen.

Omzettoename verdubbeld

“We hebben een erg goed jaar achter de rug”, zegt mede-eigenaar Bart Claes. “Aangezien we sterker groeien dan de markt, hebben we onze positie kunnen verstevigen.” De toename van het omzetcijfer was ook dubbel zo groot als in 2011. Financiële resultaten maakt JBC nog niet bekend, maar Claes geeft wel al aan dat de bedrijfskasstroom toeneemt in lijn met de omzet en dus een dubbelcijferige groei vertoont.

 

Om zijn groei te bestendigen, investeert JBC dit jaar 35 miljoen euro, waarvan zes miljoen euro naar de opening van nieuwe winkels gaat. Die komen in Sint-Joris-Winge, Wijnegem Shopping (oktober), Waasland Shopping, Belle Etoile Shopping in Strassen, Sint-Genesius-Rode, Deinze, Meise, Verviers, Eigenbrakel en Couillet. Daardoor zal het totaal op 137 komen. De afgelopen vijf jaar, kwamen er al 25 verkooppunten bij.

 

Nieuw logo, vernieuwd winkelpark en meer

Daarnaast wordt elf miljoen euro geïnvesteerd in een betere winkelbeleving: dit jaar gaan daarvoor achttien winkels op de schop. De volgende jaren wordt deze inspanning tegen een hoger tempo doorgetrokken, want volgend jaar staat zelfs de renovatie van 35 verkooppunten op het programma. Eind 2016 moet het hele winkelpark vernieuwd zijn. Eens afgewerkt, zal de totale investering zestig miljoen euro hebben gekost.

 

Verder wordt nog vijftien miljoen euro uitgetrokken voor een nieuw hoofdkantoor in Houthalen. Door de groei van het bedrijf - op de hoofdzetel werken nu al 246 mensen, 60 meer dan in 2008 - is het huidige onderkomen te krap geworden. Ten slotte gaat ook drie miljoen euro naar de vernieuwing van de kassasystemen.

 

JBC heeft intussen ook een nieuw logo ontworpen, waarbij de achtergrondsteunkleur is verdwenen. De gele bolletjes die de naam voorafgaan, komen daardoor prominenter uit. Tegen de zomer moet de verandering overal zichtbaar zijn.

 

Vanaf april ook in e-commerce

JBC pakt ook de elektronische handel aan: vanaf eind april zullen consumenten ook via het web kunnen bestellen. Ze krijgen hun order dan drie dagen later thuis of in de winkel geleverd. De elektronische handel wordt overigens eveneens binnengebracht in de winkel zelf: daar zullen de klanten hun bestellingen via een aanraakscherm kunnen ingeven, bijvoorbeeld als de gewenste maten niet in voorraad zijn op het verkooppunt.

 

Op het vlak van collecties gaat JBC dit jaar samenwerken met Muriel Scherre, die normaal lingerie ontwerpt, maar nu een zijsprong maakt. Eind deze maand moet het resultaat daarvan duidelijk zijn. In 2012 zette het bedrijf nog een samenwerking op met Stijn Helsen.

 

Na C&A en H&M is JBC de belangrijkste modeverkoper in ons land. “Al meer dan vijf jaar zijn we de beste van de Belgen”, aldus nog Claes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top