JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels | RetailDetail

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

De modeketen JBC opent dit jaar tien nieuwe winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg. Daarnaast renoveert ze nog eens achttien bestaande verkooppunten en start ze met de verkoop via internet, om zo haar groei te bestendigen. In 2012 nam de omzet trouwens met dertien procent toe: JBC boekt nu op jaarbasis al voor 256 miljoen euro aan verkopen.

Omzettoename verdubbeld

“We hebben een erg goed jaar achter de rug”, zegt mede-eigenaar Bart Claes. “Aangezien we sterker groeien dan de markt, hebben we onze positie kunnen verstevigen.” De toename van het omzetcijfer was ook dubbel zo groot als in 2011. Financiële resultaten maakt JBC nog niet bekend, maar Claes geeft wel al aan dat de bedrijfskasstroom toeneemt in lijn met de omzet en dus een dubbelcijferige groei vertoont.

 

Om zijn groei te bestendigen, investeert JBC dit jaar 35 miljoen euro, waarvan zes miljoen euro naar de opening van nieuwe winkels gaat. Die komen in Sint-Joris-Winge, Wijnegem Shopping (oktober), Waasland Shopping, Belle Etoile Shopping in Strassen, Sint-Genesius-Rode, Deinze, Meise, Verviers, Eigenbrakel en Couillet. Daardoor zal het totaal op 137 komen. De afgelopen vijf jaar, kwamen er al 25 verkooppunten bij.

 

Nieuw logo, vernieuwd winkelpark en meer

Daarnaast wordt elf miljoen euro geïnvesteerd in een betere winkelbeleving: dit jaar gaan daarvoor achttien winkels op de schop. De volgende jaren wordt deze inspanning tegen een hoger tempo doorgetrokken, want volgend jaar staat zelfs de renovatie van 35 verkooppunten op het programma. Eind 2016 moet het hele winkelpark vernieuwd zijn. Eens afgewerkt, zal de totale investering zestig miljoen euro hebben gekost.

 

Verder wordt nog vijftien miljoen euro uitgetrokken voor een nieuw hoofdkantoor in Houthalen. Door de groei van het bedrijf - op de hoofdzetel werken nu al 246 mensen, 60 meer dan in 2008 - is het huidige onderkomen te krap geworden. Ten slotte gaat ook drie miljoen euro naar de vernieuwing van de kassasystemen.

 

JBC heeft intussen ook een nieuw logo ontworpen, waarbij de achtergrondsteunkleur is verdwenen. De gele bolletjes die de naam voorafgaan, komen daardoor prominenter uit. Tegen de zomer moet de verandering overal zichtbaar zijn.

 

Vanaf april ook in e-commerce

JBC pakt ook de elektronische handel aan: vanaf eind april zullen consumenten ook via het web kunnen bestellen. Ze krijgen hun order dan drie dagen later thuis of in de winkel geleverd. De elektronische handel wordt overigens eveneens binnengebracht in de winkel zelf: daar zullen de klanten hun bestellingen via een aanraakscherm kunnen ingeven, bijvoorbeeld als de gewenste maten niet in voorraad zijn op het verkooppunt.

 

Op het vlak van collecties gaat JBC dit jaar samenwerken met Muriel Scherre, die normaal lingerie ontwerpt, maar nu een zijsprong maakt. Eind deze maand moet het resultaat daarvan duidelijk zijn. In 2012 zette het bedrijf nog een samenwerking op met Stijn Helsen.

 

Na C&A en H&M is JBC de belangrijkste modeverkoper in ons land. “Al meer dan vijf jaar zijn we de beste van de Belgen”, aldus nog Claes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.