JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels | RetailDetail

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

JBC zet expansie voort met 10 nieuwe winkels

De modeketen JBC opent dit jaar tien nieuwe winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg. Daarnaast renoveert ze nog eens achttien bestaande verkooppunten en start ze met de verkoop via internet, om zo haar groei te bestendigen. In 2012 nam de omzet trouwens met dertien procent toe: JBC boekt nu op jaarbasis al voor 256 miljoen euro aan verkopen.

Omzettoename verdubbeld

“We hebben een erg goed jaar achter de rug”, zegt mede-eigenaar Bart Claes. “Aangezien we sterker groeien dan de markt, hebben we onze positie kunnen verstevigen.” De toename van het omzetcijfer was ook dubbel zo groot als in 2011. Financiële resultaten maakt JBC nog niet bekend, maar Claes geeft wel al aan dat de bedrijfskasstroom toeneemt in lijn met de omzet en dus een dubbelcijferige groei vertoont.

 

Om zijn groei te bestendigen, investeert JBC dit jaar 35 miljoen euro, waarvan zes miljoen euro naar de opening van nieuwe winkels gaat. Die komen in Sint-Joris-Winge, Wijnegem Shopping (oktober), Waasland Shopping, Belle Etoile Shopping in Strassen, Sint-Genesius-Rode, Deinze, Meise, Verviers, Eigenbrakel en Couillet. Daardoor zal het totaal op 137 komen. De afgelopen vijf jaar, kwamen er al 25 verkooppunten bij.

 

Nieuw logo, vernieuwd winkelpark en meer

Daarnaast wordt elf miljoen euro geïnvesteerd in een betere winkelbeleving: dit jaar gaan daarvoor achttien winkels op de schop. De volgende jaren wordt deze inspanning tegen een hoger tempo doorgetrokken, want volgend jaar staat zelfs de renovatie van 35 verkooppunten op het programma. Eind 2016 moet het hele winkelpark vernieuwd zijn. Eens afgewerkt, zal de totale investering zestig miljoen euro hebben gekost.

 

Verder wordt nog vijftien miljoen euro uitgetrokken voor een nieuw hoofdkantoor in Houthalen. Door de groei van het bedrijf - op de hoofdzetel werken nu al 246 mensen, 60 meer dan in 2008 - is het huidige onderkomen te krap geworden. Ten slotte gaat ook drie miljoen euro naar de vernieuwing van de kassasystemen.

 

JBC heeft intussen ook een nieuw logo ontworpen, waarbij de achtergrondsteunkleur is verdwenen. De gele bolletjes die de naam voorafgaan, komen daardoor prominenter uit. Tegen de zomer moet de verandering overal zichtbaar zijn.

 

Vanaf april ook in e-commerce

JBC pakt ook de elektronische handel aan: vanaf eind april zullen consumenten ook via het web kunnen bestellen. Ze krijgen hun order dan drie dagen later thuis of in de winkel geleverd. De elektronische handel wordt overigens eveneens binnengebracht in de winkel zelf: daar zullen de klanten hun bestellingen via een aanraakscherm kunnen ingeven, bijvoorbeeld als de gewenste maten niet in voorraad zijn op het verkooppunt.

 

Op het vlak van collecties gaat JBC dit jaar samenwerken met Muriel Scherre, die normaal lingerie ontwerpt, maar nu een zijsprong maakt. Eind deze maand moet het resultaat daarvan duidelijk zijn. In 2012 zette het bedrijf nog een samenwerking op met Stijn Helsen.

 

Na C&A en H&M is JBC de belangrijkste modeverkoper in ons land. “Al meer dan vijf jaar zijn we de beste van de Belgen”, aldus nog Claes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top