Kleinere soldenkorting is vaak betere koop, zegt Unizo

Kleinere soldenkorting is vaak betere koop, zegt Unizo

De verkoop van de zomercollectie is met 7 procent gedaald in vergelijking met vorig jaar. Dit leidt marktonderzoeksbureau Marketing Development af uit een representatief staal van Unizo-leden. 60 procent van de winkels verkocht minder dan vorig jaar, terwijl 24 procent dezelfde omzet haalde. Slechts 16 procent deed het beter, wat een gemiddelde achteruitgang geeft van 7 procent. Wat betreft de soldenverkoop, verwacht men een daling van 1,5 procent.

Slecht weer en dalende koopkracht

Belangrijkste oorzaak van de slechte zomerverkoop is het slechte weer. Veel handelaars menen bovendien dat de economische situatie leidt tot verminderde koopkracht. Nochtans was het met de zachte lente in april goed begonnen en hoopten de handelaars nog op een groei van 5 procent. Handelaars die het wel goed deden, zien een goede aankooppolitiek als reden, waarbij vooral originele en gedurfde kledij het goed deed.


Goedkoop is niet beterkoop

De geplande kortingen liggen bij de verschillende respondenten sterk uiteen. Meer dan de helft (64 procent) geeft vanaf de eerste week kortingen van 30%. Slechts 4 procent gaat meteen tot 50%.

 

Unizo en Mode unie willen de consumenten dan ook diets maken dat goedkoop niet per se 'beterkoop' is. "De kwaliteit van de kleding bij zelfstandige kledingwinkel is vaak beter dan die van kledingketens. Een korting van 30 procent is daarom soms interessanter dan een korting van 50 procent in een winkelketen voor een kledingstuk van mindere kwaliteit," luidt de redenering. Het blijkt immers dat vooral de goedkopere en kwalitatief mindere stukken van in het begin afgeprijsd worden onder koppelverkoop. 


Schatting zomersolden: daling van 1,5 procent

De eerste schattingen omtrent de soldenverkoop wijzen op een daling van 1,5 procent tegenover vorig jaar. Ongeveer de helft (53 procent) verwacht een gelijkaardige verkoop als vorig jaar, 29 procent schat de soldenverkoop lager in dan vorig jaar en bijna een vijfde (18 procent) verwacht een betere soldenperiode.


De zomerverkoop in 2011 was 2,8 procent beter dan die van 2010. Voor het eerst in drie jaar kenden de kledingwinkels een positief groeicijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top