RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kleinere soldenkorting is vaak betere koop, zegt Unizo

icon
Mode28 juni, 2012

Slecht weer en dalende koopkracht

Belangrijkste oorzaak van de slechte zomerverkoop is het slechte weer. Veel handelaars menen bovendien dat de economische situatie leidt tot verminderde koopkracht. Nochtans was het met de zachte lente in april goed begonnen en hoopten de handelaars nog op een groei van 5 procent. Handelaars die het wel goed deden, zien een goede aankooppolitiek als reden, waarbij vooral originele en gedurfde kledij het goed deed.


Goedkoop is niet beterkoop

De geplande kortingen liggen bij de verschillende respondenten sterk uiteen. Meer dan de helft (64 procent) geeft vanaf de eerste week kortingen van 30%. Slechts 4 procent gaat meteen tot 50%.

 

Unizo en Mode unie willen de consumenten dan ook diets maken dat goedkoop niet per se ‘beterkoop’ is. “De kwaliteit van de kleding bij zelfstandige kledingwinkel is vaak beter dan die van kledingketens. Een korting van 30 procent is daarom soms interessanter dan een korting van 50 procent in een winkelketen voor een kledingstuk van mindere kwaliteit,” luidt de redenering. Het blijkt immers dat vooral de goedkopere en kwalitatief mindere stukken van in het begin afgeprijsd worden onder koppelverkoop. 


Schatting zomersolden: daling van 1,5 procent

De eerste schattingen omtrent de soldenverkoop wijzen op een daling van 1,5 procent tegenover vorig jaar. Ongeveer de helft (53 procent) verwacht een gelijkaardige verkoop als vorig jaar, 29 procent schat de soldenverkoop lager in dan vorig jaar en bijna een vijfde (18 procent) verwacht een betere soldenperiode.

De zomerverkoop in 2011 was 2,8 procent beter dan die van 2010. Voor het eerst in drie jaar kenden de kledingwinkels een positief groeicijfer.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Schoenenmerk Van Lier wankelt: op zoek naar kapitaal

    Het Nederlandse schoenenmerk Van Lier verkeert in zwaar weer. Vorig jaar kelderde de omzet en het Brabantse familiebedrijf kan ook zijn belastingschulden niet meer betalen.

  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Derde keer, goede keer? Shein vraagt beursnotering aan in Hongkong

    Fastfashionreus Shein zou dan toch Hongkong gekozen hebben als locatie voor zijn beursgang. Eerdere pogingen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk liepen op niets uit, in China worden echter minder problemen verwacht.

  • icon
    Mode7 juli, 2025
    H&M zet bodycams in tegen toenemend geweld in winkels

    In het Verenigd Koninkrijk is H&M een proefproject gestart met bodycams voor winkelmedewerkers. De retailer wil zo de toenemende gevallen van diefstal en geweld in zijn winkels tegengaan.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN